مدلسازی پتانسیل معدنی ذخایر کرومیت تیپ انبانه ای با استفاده از نقشه های شاهد وزندار پیوسته در کمربند افیولیتی سبزوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در اکتشافات ناحیه ای به منظور معرفی محدوده های پتانسیل دار معدنی برای اکتشاف تفصیلی از ویژگی ها و شاخص های مختلفی استفاده می شود. برای نیل به این هدف، شاخص های یک ذخیره معدنی مانند ویژگی های طیفی واحدهای سنگی، چینه شناسی و الگوهای ساختاری حاصل از اطلاعات ماهواره ای، تنوع واحدهای سنگی و زمین شناسی ساختاری حاصل از نقشه های زمین شناسی و هم چنین اطلاعات حاصل از داده های ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی استخراج شده و پس از تجزیه و تحلیل به صورت نقشه های شاهد وزن دار تهیه و برای تلفیق به محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی وارد می شوند. در این تحقیق که در محدوده کمربند کرومیت زایی سبزوار- فرومد انجام شده است، نقشه های شاهد سنگ میزبان و کنترل کننده های ساختاری با استفاده از تصاویر ماهواره ای سنتینل 2B و نقشه های زمین شناسی موجود استخراج شده است. این نقشه ها به همراه نقشه آنومالی ژئوشیمایی مربوط به ذخایر کرومیت تیپ انبانه ای به روش های پیوسته (بر اساس تابع لجستیکی) و دانش محور (طبقه بندی داده های شاهد مکانی به فواصل دلخواه و اختصاص وزن به هر طبقه بر اساس نظر کارشناس)، وزن دار شده و برای تولید مدل پتانسیل معدنی به وسیله عملگرهای گامای فازی و میانگین هندسی با یکدیگر تلفیق شدند. ارزیابی عملکرد مدل های پتانسیل معدنی تولید شده با استفاده از نمودارهای مشخصه عملکرد سیستم و آهنگ پیش بینی- مساحت بررسی شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که مدل های پتانسیل معدنی تولید شده به روش پیوسته، پیشگوهای مناسب تری است و مناطق هدف اکتشاف تفصیلی ارایه شده از آن برای ادامه فعالیت های اکتشافی قابل اعتماد است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1969746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!