بررسی و تحلیل الگوهای اسلیمی و نقوش گیاهی محراب الجایتو مسجد جامع اصفهان

پیام:
چکیده:
اهداف
معماری قدسی، جلوه ای از زیبایی های الهی و نمونه بارزی از تلفیق و ارتباط فرم های نمادین با معانی و باورهای عمیق اعتقادی ماست که این ارتباط را می توان در عمیق ترین لایه های رازآلود محراب ها بیان داشت. محراب مهم ترین بخش بنای مذهبی محسوب می شود. در تاریخ تزیینات معماری در هنر اسلامی، همواره محراب ها چه به لحاظ شیوه و چه از نظر نقش مایه ها و ارزش های خطی و خوش نویسی، بهترین و ارزشمندترین نمونه های موجود را در خود جا داده اند. محراب الجایتو به لحاظ هنر گچ بری به کاررفته در آن، در ردیف زیباترین آثار عصر ایلخانی قرار گرفته است. در این تحقیق تحلیل و بررسی نقوش گیاهی محراب، ویژگی ها، کلیات و جزییات نقوش و الگوهای حاکم بر آنها هدف تحقیق است.
ابزار و روش ها
از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی به شناسایی تزیینات محراب مسجد جامع اصفهان پرداخته ایم. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی بوده و از نرم افزارهای معماری استفاده شده است.
یافته ها و نتیجه گیری
با بررسی نقوش و تزیینات محراب الجایتو نتایج زیر به دست آمد: 81 الگوی نقوش گیاهی از نقوش محراب استخراج شد که محدوده نقوش 28 % مستطیل افقی، 22 % دایره، 21 % پنج ضلعی، 15 % مستطیل عمودی، 7% ستاره، 6% مربع، و 1% شمسه بود، که اکثریت محدوده مستظیل افقی را شامل می شد. خط غالب در نقوش محراب الجایتو 100 % از الگوی غیرمتقارن و 15 % تقارن منحنی تبعیت می کرد . در بررسی چگونگی تقارن در نقوش گیاهی به کاررفته در محراب، 85 % کاملا نسبت به محور عمود بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p1970140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!