معناشناسی در آثار معماری از منظر اسلامی

پیام:
چکیده:
مقدمه
طی بررسی مساله "چیستی معنا در آثار معماری"، نگارندگان در این مقاله نظریه ای جدید در حوزه معنای آثار معماری با عنوان "معناشناسی در آثار معماری از منظر اسلامی" ارایه نموده اند که هدف اصلی از تبیین این نظریه، تبیین ماهیت معنا در آثار معماری از منظر اسلامی است تا با تامین این هدف، و "چیستی نقش « پاسخ پرسش هایی نظیر "چگونگی دامنه معنایی آثار معماری معمار در شکل گیری معنای اثر" روشن شود. روشی که برای استنتاج نظریه فوق الذکر مورد استفاده قرار گرفته است روشی ترکیبی (مرکب از تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی) است. ضمن آنکه با توجه به ماهیت تئوریک نظریه، گردآوری داده ها از طریق مطالعات اسنادی کتابخانه ای و با تحلیل گزاره های حکمی و بنیان های فلسفی موجود در آموزه های اسلامی و به طور خاص، آموزه های حکمی- فلسفی مکتب اسلام انجام شده است.
نتیجه گیری
برپایه یافته های این پژوهش، اولا معنای اثر در مقام تکوین، متاثر از سه مولفه معمار، کالبد اثر و زمینه است؛ حال آنکه در مقام تاویل، علاوه بر این سه مولفه، مولفه چهارمی به نام مخاطب نیز ذی سهم است؛ ثانیا دامنه معنایی آثار معماری، دامنه ای نیمه بسته، ضابطه مند و محدود است که این محدودیت به دلیل وجود عامل مشترکی به نام فطرت میان همه انسان ها است. با توجه به نقش فطرت به عنوان عامل مشترک و ثابت و حقیقی بین تمام انسان ها، اثر معماری قابلیت لازم برای القای هر معنایی را ندارد و هر کالبدی، مابه ازای معنایی مشخصی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p1970145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!