اثر آسیاکاری مکانیکی و عملیات حرارتی برساختار مخلوط پودری 26wt% C- TiO2-36wt% NiO 38 wt% - و تاثیر افزودن ترکیب های نانوساختار حاصل بر قابلیت دفع هیدروژن از MgH2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق مخلوط پودری (38wt%TiO2-36wt%NiO-26wt%C) در زمان های 5 و10 و 20 ساعت آسیاکاری شد. سپس  پودرهای آسیا شده در دماهای 300 ، 600 ، 900 و 1200 درجه سانتیگراد به مدت یک ساعت عملیات حرارتی شدند. نتایج نشان دادند که آسیا کاری  مخلوط اولیه  به مدت زمان های مختلف موجب واکنش بین اجزای تشکیل دهنده آن نمی شود. افزایش زمان آسیا کاری از 5 به 20 ساعت ومتعاقب آن افزایش دمای عملیات حرارتی از 300 تا 900 درجه سانتیگراد موجب واکنش احیای اکسید نیکل به نیکل و تبدیل آناتاز به روتایل گردید. عملیات حرارتی ترکیب در دمای  1200 درجه سانتیگراد موجب ظهور فاز NiTiO3 شد. در مرحله بعد 10 درصد وزنی از نمونه های 20 ساعت آسیاکاری  و عملیات حرارتی شده به عنوان کاتالیزور به MgH2 اضافه شدند و به مدت زمان 20 ساعت آسیاکاری گردید. تاثیراین فرآیند بر قابلیت دفع هیدروژن از MgH2 مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که افزودن ترکیب کاتالیزوری تهیه شده در دمای  1200 درجه سانتیگراد به هیدرید منیزیم وآسیا کاری آن به مدت 20 ساعت موجب دفع هیدروژن به میزان 45/6 درصد وزنی و کاهش دمای دفع هیدروژن به میزان  170 درجه سانتیگراد شد. دلیل این بهبود در قابلیت دفع هیدروژن به وجود فاز NiTiO3 موجود در این ترکیب کاتالیزوری نسبت داده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1971539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!