مقایسه خودمراقبتی، حمایت اجتماعی و استرس درک شده در زنان باردار گروه‫ های سنی کم خطر و پرخطر

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بارداری و زایمان در عین حال که یک رویداد طبیعی در چرخه زندگی زنان است، تجربه ای پر از استرس همراه با تغییرات هیجانی، جسمانی و اجتماعی زیادی می باشد. واکنش یک زن نسبت به این روند تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر سن بارداری قرار می‫گیرد. هدف این مطالعه مقایسه خودمراقبتی، حمایت اجتماعی و استرس درک شده در زنان باردار سنین کم خطر و پرخطر بود.
روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال های 97-1396 با مشارکت 400 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه مامایی بیمارستان 29 بهمن شهر تبریز انجام شد. افراد به دو گروه سنی 200 نفره کم خطر (35-18 سال) و پرخطر (زیر 18 و بالای 35 سال) تقسیم شدند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه چهارقسمتی مشخصات جمعیت شناختی و تاریخچه مامایی، پرسشنامه خودمراقبتی در بارداری، حمایت اجتماعی درک شده و استرس درک شده جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-21 و با آمار توصیفی و آزمون تی مستقل انجام گرفت.
یافته ها
میانگین نمرات خودمراقبتی در دو گروه زنان سنین کم خطر و پرخطر به ترتیب برابر با 5/1±43/2 و 6/2±42، حمایت اجتماعی درک شده در بارداری به ترتیب 11/6±68/3 و 12/4±64/4 و استرس درک شده 7±37/3 و 9/4±39/1 بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین دو گروه زنان باردار کم خطر و پرخطر، از نظر خودمراقبتی در بارداری (0/03=p)، حمایت اجتماعی درک شده (0/03=p) و استرس درک شده (0/008=p) تفاوت آماری معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه، زنان گروه سنی کم خطر، خودمراقبتی و حمایت اجتماعی پایین و استرس بالاتری را نسبت به زنان سنین پرخطر تجربه کردند. لذا با افزایش آگاهی زنان باردار در زمینه سبک زندگی مناسب، افزایش حمایت اجتماعی و کاهش استرس دوران بارداری می‫توان به بهبود کیفیت زندگی و نتایج بارداری موفق به خصوص در زنان باردار سنین پرخطر کمک کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1972187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!