اثر آب و عصاره میوه های انار، انگور و کیوی بر کیفیت پس از برداشت میوه های گلابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
میوه ها و سبزی ها مقادیر زیادی از ترکیبات آنتی اکسیدان مختلف دارند. در این پژوهش تاثیر آنتی اکسیدان های طبیعی آب میوه و آب میوه های فراوری شده انار، انگور و کیوی، ترکیب آب میوه انار و انگور، ترکیب آب میوه انار و کیوی، ترکیب آب میوه ی انگور و کیوی و عصاره پوست انار روی کیفیت میوه های سالم گلابی رقم شاه میوه بررسی و با تیمار کیتوزان در غلظت 1/5 درصد و شاهد (آب مقطر) مقایسه شد. تغییر در میزان اسید آسکوربیک، مواد جامد محلول کل، اسیدیته قابل تیتراسیون، درصد کاهش وزن، فعالیت آنزیم های پراکسیداز و پلی فنول اکسیداز و سفتی میوه های سالم گلابی به مدت 60 روز در سردخانه و در دمای 2± 4 درجه سانتی گراد ارزیابی شد. در میوه های گلابی تیمارهای ترکیب آب کیوی همراه با انار و یا انگور توانستند طی انبارداری سبب کاهش سرعت تخریب آسکوربیک اسید و میزان مواد جامد محلول کل، کاهش فعالیت آنزیم پراکسیداز و پلی فنول اکسیداز نسبت به شاهد و بیشتر تیمارها و حفظ سفتی بافت میوه گلابی نسبت به شاهد شوند. نتایج این پژوهش نشان داد که آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در بافت میوه، پتانسیل لازم را برای استفاده به عنوان پوشش های آنتی اکسیدانی روی میوه های گلابی دارا هستند و باعث تاخیر در رسیدگی، زوال محصول و کاهش سرعت از بین رفتن مواد مغذی میوه می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1972357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!