جداسازی انتروکوک های مقاوم به ونکومایسین از فاضلاب بیمارستانی در تهران. 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
اعضای جنس انتروکوکوس به عنوان باکتری های بیماری زای مرتبط با عفونتهای بالینی از قبیل، باکتریمی، اندروکاردیت عفونی، عفونهای حفره شکمی، عفونتهای دستگاه ادراری و در موارد نادر عفونتهای سیستم عصبی مرکزی شناخته می شوند. این مطالعه با هدف جداسازی سویه های انتروکوکوس مقاوم به ونکومایسین از فاضلاب بیمارستانی در شهر تهران به انجام رسیده است.
روش کار
در طی سال 1395 نمونه گیری از فاضلاب خروجی یک بیمارستان در شهر تهران انجام گرفت. از نمونه مورد نظر سریال رقت تهیه گردید و نمونه ها فیلتر شدند و بر روی محیط اختصاصی m-Enterococcus agar واجد ونکومایسین در دمای 37 درجه سانتیگراد انکوبه شدند. کلنی های حاصل با استفاده از پرایمرهای اختصاصی تا حد گونه مورد شناسایی قرار گرفتند و مقاومت سویه ها نسبت به ونکومایسین و تیکوپلانین تعیین گردید. همچنین حضور 9 ژن مقاومت به ونکومایسین نیز با آزمون PCR مشخص شد.
یافته ها
در مجموع 92 جدایه انتروکوکوس مقاوم به ونکومایسین شامل انتروکوکوس فسیوم (80 درصد)، انتروکوکوس فکالیس (17درصد) و انتروکوکوس گالیناروم (3 درصد) بر روی محیط اختصاصی جمع آوری شدند. تمامی سویه ها نسبت به دیسک های ونکومایسین و تیکوپلانین مقاومت نشان دادند و محدوده حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد آنتی بیوتیک ونکومایسین 2048-128 میکروگرم/میلی لیتر بود که بیشترین تعداد سویه ها (82 درصد) نسبت به بالاترین غلظت مقاومت نشان دادند. سه ژن vanA، vanB و vanC در میان سویه ها شناسایی شدند که ژن vanA در 100 درصد سویه های مقاوم به ونکومایسین حاضر بود. همچنین، حضور ژن vanC نیز تنها محدود به گونه انتروکوکوس گالیناروم بود.
نتیجه گیری
حضور سویه های انتروکوکوس مقاوم به ونکومایسین و تیکوپلانین در فاضلاب خروجی بیمارستان مورد مطالعه در شهر تهران موید ناکارآمد بودن سیستم تصفیه فاضلاب در این بیمارستان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1972715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!