مقایسه سامانه های رده بندی جهانی و آمریکایی برای طبقه بندی خاک های متکامل دارای افق تجمع رس تراس های رودخانه ای زاینده رود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به ارتباط چندجانبه خاک و سایر اجزاء سیستم های سطحی زمین، رده بندی خاک ابزاری ضروری در جهت پهنه بندی صحیح و اتخاذ تصمیمات مدیریتی در عرصه های منابع طبیعی می باشد. به منظور بررسی توانایی دو سامانه طبقه بندی جهانی و رده بندی آمریکایی در توصیف تغییرپذیری های جزئی موجود بین خاک های متکامل (دارای افق تجمع رس) تراس بالایی رودخانه زاینده رود، این پژوهش در سطح مطالعاتی نیمه تفضیلی طراحی و پس از انتخاب چهار خاکرخ شاهد، کلاس بندی خاک طبق الگوی دو سامانه انجام گرفت. نتایج نشان داد که سامانه طبقه بندی جهانی به دلیل مزایایی چون توصیف کننده های Clayic، Cutanic، Ochric، Ruptic، Endocalcaric و نیاز به داده های آزمایشگاهی کم تر، در توصیف ویژگی های درون خاک رخی در این پژوهش بسیار موفق تر از سیستم رده بندی آمریکایی بوده، اما همچنان توانایی نمایش تفاوت در توالی افق های مشخصه تمامی خاک رخ های موجود در این مطالعه نیمه تفضیلی را نداشته است. از طرف دیگر سامانه آمریکایی بر خلاف الگوی جهانی، با بهره گیری از رژیم رطوبتی و حرارتی خاک، توصیفی از شرایط محیطی ارائه نموده است و اسم خاک در این سامانه نشان دهنده وجود خاک با افق آرجیلیک در شرایط اقلیمی خشک بوده است. بنایراین می توان بیان نمود که میزان کارآیی هر یک از سامانه های طبقه بندی جهانی و آمریکایی بسته به نوع هدف بکارگیری و مقیاس مطالعه متفاوت خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!