تاثیرات پلی بتاهیدروکسی بوتیرات (Poly-β-hydroxybutyrate) و باکتری های تجزیه کننده آن بر شاخصهای مورفوفیزیولوژیک و فعالیت متابولیکی باکتری های روده در بچه ماهیان تاسماهی سیبری (Acipenser baerii)

پیام:
چکیده:
پانصد و نود و دو بچه ماهی تاسماهی سیبری (g 9/0 ±1/11) به صورت تصادفی در 16 حوضچه فایبر گلاس 150 لیتری با تراکم 37 ماهی در هر حوضچه در 4 تیمار (کنترل، باکتری های تجزیه کننده، 2% PHB و  ترکیب PHB و باکتری های تجزیه کننده آن) و 4 تکرار به مدت 60 روز پرورش داده شدند. نتایج طرح نشان داد که استفاده از تیمارهای غذایی تاثیر معنی دار بر شاخص وزن نهایی در بچه ماهیان ندارد ولی استفاده از PHB و تیمار باکتری به طور معنی داری میزان ضریب تبدیل غذایی را کاهش می دهد (P<0.05). همچنین نتایج نشان داد که استفاده از تیمارهای غذایی، به طور معنی داری درصد چربی ماهیچه را نسبت به تیمار کنترل کاهش می دهد (P<0.05). فعالیت متابولیکی باکتری های انتهای روده بچه ماهیان با روش مصرف اکسیژن بیوشیمایی (BOD5) و با استفاده از سیستم Oxitop® مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت pH محلول اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بالاترین فعالیت متابولیکی باکتری ها در تیمار PHB مشاهده شدکه با نتایج شاخصهای رشد همخوانی داشت. همچنین نتایج pH نشان داد که پایین ترین میزان آن در تیمارهای PHB و تیمار باکتری مشاهده شد که دارای اختلاف معنی دار با کنترل و چهارم بود (P<0.05).  با توجه به نتایج این طرح، استفاده از PHB و باکتری های تجزیه کننده آن با توجه به تاثیرات مثبت آنها، می تواند یکی از گزینه های مورد بررسی برای صنعت آبزی پروری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1975237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!