ارزیابی اقتصادی اثرات اجرای توافق نامه تغییرات اقلیمی پاریس توسط ایران: کاربرد یک مدل تعادل عمومی قابل محاسبه برای ایران

پیام:
چکیده:
توافق نامه تغییرات اقلیمی پاریس ازجمله تلاش های گسترده ای می باشد که با هدف جلوگیری از گرمایش جهانی و افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتی گراد در قرن جاری صورت گرفته است. با توجه به امضای این توافق نامه از سوی ایران، درتحقیق حاضر با استفاده از مدل تعادل عمومی منطقه ای GTAP-E به بررسی اثرات اجرای این توافق نامه بر متغیر های کلان و متغیرهای مختلف در بخشهای اقتصادی ایران می پردازیم. مدل مذکور شکل تعمیم یافته مدل تعادل عمومی منطقه ای GTAP با لحاظ نمودن انرژی به عنوان عامل تولید می باشد. برای این منظور در قالب دو سناریو تاثیر شوکهای 4 و 12 درصدی کاهش نرخ رشد دی اکسید کربن بر تولید و قیمت در بخش های مختلف و همچنین بر متغیر های کلان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج هر دو سناریو نشان می دهد که کاهش انتشار co2 موجب کاهش تولید در بخشهای مختلف اقتصادی بجز بخش خدمات و نفت شده است. قیمت محصولات در برخی از بخشها مانند صنعت و کشاورزی افزایش و در سایر بخشها کاهش را نشان می دهد. تولید ناخالص داخلی، شاخص قیمت مصرف کننده، سرمایه گذاری و رفاه در هر دو سناریو افزایش یافته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1078 تا 1093
لینک کوتاه:
magiran.com/p1976353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!