فعالیت ضد قارچی و اثرات هم افزایی ترکیب اسانس های گیاهی آویشن، دارچین، رزماری و مرزنجوش برعلیه قارچ های مولد فساد در میوه سیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی
 استفاده از ترکیب برخی از اسانس های گیاهی می تواند منجر به تشدید فعالیت ضدقارچی آن ها علیه قارچ های مولد فساد در میوه ها شود.
هدف
این مطالعه به منظور بررسی فعالیت ضد قارچی و اثرات هم افزایی ترکیب اسانس های گیاهی شامل آویشن شیرازی، رزماری، دارچین و مرزنجوش برعلیه قارچ های مهم مولد پوسیدگی پس از برداشت در میوه سیب انجام شد.
روش کار
دراین پژوهش ابتدا خواص ضد قارچی اسانس های گیاهی علیه میکروارگانیسم های موثر در پوسیدگی سیب شامل بوتریتیس سینه رآ ، پنی سیلیوم اکسپانسوم و آلترناریا آلترناتا به روش رقت سازی در آگار به منظور تعیین حداقل غلظت مهار کنندگی(MIC) به مدت 7 روز مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله بعد اثرات هم افزایی ترکیب های 2تایی اسانس  به روش چکر بورد  بررسی شد و در نهایت آزمایشات in vivo بر اساس اندازه گیری قطر زخم حاصل از فعالیت قارچی بر روی میوه سیب صورت گرفت.
نتایج
اسانس آویشن با µg/mL1250MIC= برای قارچ های آلترناریا آلترناتا و پنی سیلیوم اکسپانسوم وµg/mL625 برای بوتریتیس سینه رآ و اسانس دارچین با µg/mL1250MIC= برای آلترناریا آلترناتا و بوتریتیس سینه رآ و µg/mL2500 برای پنی سیلیوم اکسپانسوم در مقایسه با اسانس های رزماری و مرزنجوش اثرات مهارکنندگی بیشتری را نشان دادند. اثر هم افزایی در مورد ترکیب های 2تایی آویشن - رزماری و آویشن - دارچین با 5/0FIC≤ (حداقل غلظت مهار کنندگی تلفیقی) بر علیه بوتریتیس سینه رآ و آلترناریا آلترناتا مشاهده شد. ترکیب های 2 تایی دارچین - مرزنجوش و آویشن- دارچین نیز این اثر هم افزایی را در مهار رشد پنی سیلیوم اکسپانسوم نشان دادند. همچنین نتایج حاصل از آزمایشات in vivo اثر هم افزایی ترکیب آویشن - دارچین در مهار رشد هر 3 قارچ مولد فساد در میوه سیب را به خوبی مشخص کرد.
نتیجه گیری نهایی
تیمار 2تایی آویشن-دارچین اثر مهارکنندگی بیشتری نسبت به تیمارهای تکی این اسانس ها نشان داد و بیشترین اثر مهارکنندگی آن بر روی بوتریتیس سینه رآ (قطر ضایعه 5 میلی متر)، در روز 10 و دمای °C25  مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1979604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!