بررسی ارتباط بین ارزش گذاری به بدن با درک از حمایت اجتماعی در بیماران دارای استومی انجمن استومی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سرطان کولورکتال نوعی بیماری پیشرونده دستگاه گوارش است که منجر به تعبیه استومی برای بیماران می شود. از طرفی تظاهرات و عوارض ناشی از تعبیه استومی موجب ایجاد مشکلات جسمی و روانی متعددی برای بیمار می شود.
هدف
این مطالعه با هدف بررسی ارتباط ارزش گذاری به بدن با درک از حمایت اجتماعی در بیماران دارای استومی  انجمن استومی ایران انجام شد.
روش
این مطالعه توصیفی-همبستگی بوده بروی 350 بیمار دارای استومی مراجعه کننده به  انجمن استومی ایران، تهران  انجام شد. جهت نمونه گیری از روش در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ارزش گذاری به بدن و حمایت اجتماعی نورتوس بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری t مستقل، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار ارزش گذاری به بدن و  درک از حمایت اجتماعی بیماران بترتیب 10/24±42/57 (از نمره کل 65) و 15/47±131/17 (از  نمره کل 200) بود. بر اساس یافته های این مطالعه،  میانگین نمره ارزش گذاری به بدن و  حمایت اجتماعی در بیماران دارای استومی در سطح متوسط قرار داشت. بین حمایت  اجتماعی با ارزش گذاری به بدن رابطه مستقیم  و معنی داری وجود دارد(0/13= r و 0/006=P).
نتیجه گیری
از آن جایی به که درک از حمایت اجتماعی بر چگونگی ارزش گذاری به بدن نقش به سزایی دارد، توصیه می شود که پرستاران با شناسایی گروه های پر خطر از نظر دریافت و درک حمایت اجتماعی، پیوسته نیازهای حمایتی بیماران را بررسی کرده و با ارتقاء سطح بهداشت روانی و پیوند دادن بیماران با اجتماع، خانواده ها و گروه های دوستان به این بعد روان شناختی توجه شایسته نمایند
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1985825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!