عوامل زمینه ساز وندالیسم گرافیکی در بین دانشجویان؛ با تاکید بر مضامین دیوارنویسی ها و صندلی نویسی ها (مورد مطالعه؛ دانشجویان دانشگاه تبریز)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وندالیسم گرافیکی یکی از انواع وندالیسم است که برای اشاره به دیوارنویسی هایی به کار می رود که معابر و مکان های عمومی و به طور کلی مبلمان شهری را به شکلی زشت درمی آورد و به تخریب مکان های عمومی یا خصوصی منجر می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل زمینه ساز وندالیسم گرافیکی با تاکید بر مضامین دیوارنویسی ها و صندلی نویسی ها و روش پژوهش، روش کیفی با تاکید بر رویکرد نظریه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان این پژوهش 22 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز (در سال 1395) بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها با استفاده ازروش مصاحبه با تعیین وقت قبلی و با تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات فردی دانشجویان گردآوری شد. سوالات محوری این پژوهش عبارت بودند از: آیا تا کنون صندلی نویسی و یا دیوارنویسی کرده اید؟ مضامین نوشته های شما بیشتر چه چیزی بوده است؟ عوامل زمینه ساز و پیامدهای بروز وندالیسم گرافیکی چیست؟ چه باید کرد (استراتژی ها)؟ یافته ها نشان داد که عوامل فردی (عادی شدگی، احساس عدم تعلق، تخلیه درونی، احسساس ناکامی منزلتی) و عوامل ساختاری (یادگیری اجتماعی، نبود حوزه عمومی گفت و گو) مهمترین عوامل ارتکاب وندالیسم گرافیکی است و احساس عدم تعلق به عنوان هسته مرکزی شناسایی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1992851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!