بررسی خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد قارچ مشتقات جدید پیرازولو[3و4-d]پیریمیدین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ترکیبات هتروسیکلی در طبیعت به فراوانی یافت می شوند، این ترکیبات دارای خاصیت های بیولوژیکی بسیاری می باشند و بسیاری از داروها نیز دارای یک یا چند حلقه هتروسیکلی می باشند. در این تحقیق خواص آنتی اکسیدانی و ضدقارچ هفت ترکیب  هتروسیکلی پیرازولو[3و4-d]پیریمیدین جدید که در ایران سنتز شده و خواص ضد باکتریایی خوبی آن ها نیز گزارش شده است موردبررسی قرار گرفته است.
مواد و روش کار
بررسی خاصت آنتی اکسیدانی با استفاده از روش DPPH (2,2-diphenyl-1-picrylhydrazyl) مورد ارزیابی قرار گرفته و بررسی خاصیت ضدقارچی با استفاده از استاندارد CLSI ((Clinical & Laboratory Standards Institute و بر مبنای قطر هاله، حداقل غلظت بازدارندگی رشد و حداقل غلظت کشندگی مورد ارزیابی قرار گرفته و آزمون  با داروهای ضدقارچی موجود ازجمله کتوکونازول و نیستاتین و تولنافتات انجام گرفته و نتایج بررسی مشتقات سنتز شده با داروها مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
غلظت های 25، 50، 75 و 100 میکروگرم بر میلی لیتر از مشتقات در متانول تهیه و پس از انجام آزمون آنتی اکسیدانی با DPPH درصد مهار آن ها  گزارش و علاوه بر این IC50 برای هر ترکیب محاسبه و درنهایت آزمون برای آسکوربیک اسید انجام و نتایج مورد مقایسه قرار گرفت، در بررسی فعالیت ضدقارچ، پس از تهیه غلظت مشخص از مشتقات نتایج قطر هاله و حداقل غلظت بازدارندگی رشد و حداقل غلظت کشندگی آن ها نیز گزارش و آزمون های مذکور برای داروهای کتوکونازول و نیستاتین و تولنافتات صورت گرفته و مورد مقایسه گردید.
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه مشخص گردید که ترکیبات جدید سنتزی پیرازولو[3و4-d]پیریمیدین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بوده علاوه بر این ترکیبات دارای خاصیت ضدقارچ قوی بوده حتی برخی مشتقات نتایج و اثرگذاری بهتری از داروهای ضدقارچی تجاری دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!