تبیین تسهیل کننده ها و موانع جستجوی درمان در زنان مبتلا به افتادگی اعضای لگن: مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
جستجوی درمان در حوزه افتادگی اعضای لگن، متاثر از مولفه های اجتماعی- فرهنگی می باشد. مطالعات نشان می دهند که زنان در حوزه بیماری های ادراری- تناسلی کمتر به جستجوی درمان و مراقبت از خود می پردازند. مطالعه حاضر با هدف تبیین تسهیل کننده ها و موانع جستجوی درمان در زنان مبتلا به افتادگی اعضای لگن انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه کیفی در سال 1397 بر روی 15 نفر از زنان مبتلا به افتادگی و مراجعه کننده به درمانگاه های زنان بیمارستان قائم (عج) و امام رضا (ع) مشهد انجام شد. جمع آوری داده ها با مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته تا اشباع داده ها ادامه یافت. تمام مصاحبه ها ضبط و به دقت تایپ گردید و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای مرسوم گری هام به وسیله نرم افزار MAXqda انجام گرفت.
یافته ها
پس از طبقه بندی و کدبندی داده ها از مجموع مضمون های یافت شده، 2 طبقه اصلی استخراج شد. درون مایه تسهیل کننده های جستجوی درمان شامل 8 زیرطبقه: درک حمایت همسر و خانواده، دریافت توصیه های تیم بهداشتی به درمان، درک تشدید علائم، وجود تجربیات مثبت درمان در اطرافیان، اعتقاد به ضرورت درمان در سنین پایین تر، ترس از عوارض آینده، مشقت بار شدن انجام تکالیف دینی و زجرآور شدن برقراری رابطه جنسی بود. موانع جستجوی سلامت شامل 9 طبقه: عدم آگاهی در مورد افتادگی اعضای لگن، بی میلی شخصی برای مراجعه جهت درمان، میزان دسترسی و فراهم بودن درمان، وجود تجربیات منفی درمان در اطرافیان، وضعیت اقتصادی- مالی، شرم از بازگو کردن مشکل تناسلی، عوامل مرتبط با فرزندان و خانواده، نداشتن فردی جهت حمایت و همراهی و بهبود نسبی و گهگاهی علائم بیماری بود.
نتیجه گیری
تسهیل کننده ها و موانع در جستجوی سلامت و درمان زنان در حوزه افتادگی اعضای لگن که در این مطالعه شناسایی شده است، در درک نیازهای بهداشتی آنان کمک می کند و می تواند به عنوان کمکی برای طراحی برنامه های مداخله ای و مشاوره های موثر توسط برنامه ریزان و ارائه دهندگان خدمات بهداشت باروری و مراقبین سلامت در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!