جنین مبتلا به آرتروگریپوز: گزارش یک مورد نادر

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آرتروگریپوز، یک اختلال مادرزادی نادر است که با درگیری مفاصل، ضعف عضلانی و فیبروز شناخته می شود و گاهی با یک سری ناهنجاری های لوله های کلیوی و کلستاز و اختلالات استخوانی همراه است. آرتروگریپوز، درمان قطعی ندارد، ولی توانبخشی برای بهبود عملکرد اعضاء امکان پذیر است. در این مطالعه یک مورد جنین مذکر مبتلا به آرتروگریپوز و اقدام به سقط آن در حدود هفته 19 بارداری گزارش می شود.
معرفی بیمار
بیمار خانمی 34 ساله با بارداری چهارم، پاریته دوم و سابقه یک سقط خودبه خودی بود که آزمایشات غربالگری سلامت جنین در نوبت اول و دوم نرمال بود، ولی با توجه به یافته های هیدرونفروز یک طرفه، کیست کوروئید یک طرفه، کلاب فوت شدید دوطرفه در بررسی اندام های جنین، کاهش نسبی در حرکات جنین و دست چسبیده دوطرفه آمنیوسنتز شد و آرتروگریپوز تشخیص داده شد و مادر در سن حاملگی 19 هفته و 4 روز تحت سقط درمانی در بیمارستان قرار گرفت و پس از دریافت میزوپروستول و اکسی توسین به علت عدم پاسخ دهی به آنان، مورد هیستروتومی قرار گرفت و جفت و جنین خارج گردید.
نتیجه گیری
آرتروگریپوز، یک اختلال مادرزادی است که به علت وقوع ناهنجاری ها و مشکلات توام باید تشخیص زودتر و به موقع آن در قبل از زایمان مدنظر قرار گیرد. این سندرم از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است، بنابراین توصیه می شود که اقدامات تصویربرداری و مراقبت های بارداری و غربالگری ها مخصوصا در مادران باردار پرخطر با حساسیت بیشتری پیگیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!