شیوع ضایعات دهانی و میزان آگاهی بیماران از وجود آنها در مراجعین به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی مشهد طی پاییز 1379

چکیده:
سابقه و هدف
هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع ضایعات دهانی و آگاهی از وجود آنها در مراجعین در بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی مشهد بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مقطعی بود که به صورت توصیفی اجرا گردید و روش نمونه گیری متوالی به شیوه پواسن بود، تمام مراجعه کنندگان به کلینیک بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی مشهد طی پائیز 1379، معاینه شدند و پرسشنامه برای آنها تکمیل گردید.
یافته ها
مراجعه کنندگان 1310 نفر، 501 مرد، 809 زن بودند. متوسط سنی آنها 14.6± 28.2 بود. 75.2% از مراجعه کنندگان ضایعه دهانی داشتند و 24.8% دارای مخاط دهانی سالم بودند، بیشتر این بیماران از ضایعه دهانی شان مطلع نبودند (75.1%)، که 95.8% این ضایعات در بافت نرم قرار داشتند، 13.90% افرادی که ضایعه دهانی داشتند، به کنترل و پیگیری نیاز داشتند. (71.5%) از میان 48 وضعیت پاتولوژیک مختلف تشخیص داده شده بیشترین ضایعات: زبان باردار (40.8%)، پتشی (14.2%) و زبان جغرافیایی (6.5%) بودند.
نتیجه گیری
تعداد زیادی از مراجعه کنندگان از ضایعات دهانی موجود در بافت نرم دهانی خود که نیاز به پیگیری داشت مطلع نبودند و این مساله لزوم تاکید بر معاینات دوره ای دهانی همانند معاینات دندانی توسط متخصصین را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
425
لینک کوتاه:
magiran.com/p203244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!