بررسی رابطه ژن HLA-DQB1-0201 با پریودنتیت مهاجم

چکیده:
سابقه و هدف
پریودنتیت مهاجم بیماری است که در آن انساج نگهدارنده دندان در افراد جوان و در مدت نسبتا کوتاهی تخریب می شوند. عامل اصلی ایجاد کننده پریودنتیت پلاک میکروبی است اما وراثت یکی از عوامل مهم مستعد کننده بیماری قلمداد می گردد. تلاش برای یافتن شاخص های ژنتیکی این بیماری یکی از زمینه های فعال تحقیقات در پریودنتولوژی می باشد. مجموعه اصلی سازگاری بافتی انسان (HLA) در مورد بسیاری از بیماری های اتوایمیون، عفونی و... مورد تحقیق قرار گرفته است تا مشخص شود آیا وجود آنتی ژن خاصی از HLA می تواند به عنوان شاخص ژنتیکی بیماری مورد استفاده قرار گیرد یا خیر. تحقیقات مربوط به HLA در مورد پریودنتیت مهاجم هنوز به نتایج قطعی نرسیده است این مطالعه با هدف پاسخ گوئی به این سوال که آیا رابطه معنی داری بین پریودنتیت مهاجم و زیر گروه HLA- DQB1-0201 وجود دارد، پایه ریزی شده است.
مواد و روش ها
روش تحقیق مورد- شاهدی و جمع آوری اطلاعات از طریق معاینه مستقیم نمونه ها بوده است. جامعه آماری، بیماران مبتلا به بیماری Aggressive periodontitis مراجعه کننده به بخش پریو دانشکده دندانپزشکی، مطب ها و درمانگاه های تخصصی سطح شهر بوده و با استفاده از روش نمونه گیری راحت (convenience sampling) انجام شده است. افراد مورد مطالعه 59 نفر شامل 30 نفر در گروه مطالعه و 29 نفر در گروه شاهد بودند و مقدار cc 10 خون حاوی EDTA از آنها دریافت شد. پس از استخراج DNA تعیین HLA-DQB1-0201 به روش PCR-ssp انجام شد. به منظور تحلیل داده ها از فنون آماری P-value و آزمون X2 استفاده گردید.
یافته ها
تعداد 14 نفر در گروه بیماران از نظر HLA-DQB1-0201 مثبت، تعداد 16 نفر منفی و در گروه کنترل تعداد افراد مثبت 10 نفر و تعداد افراد منفی 19 نفر بوده است. با استفاده آزمون X2 مقدار P-value>0.2 محاسبه گردید و میزان مخاطره نسبی 1.276 برآورد شد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته حاضر می توان نتیجه گرفت وجود HLA-DQB1-0201 در بیماران پریودنتیت نسبت به افراد معمول بیشتر دیده می شود هر چند که از لحاظ آماری با توجه به آزمون X2 معنی دار نبوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
478
لینک کوتاه:
magiran.com/p203250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!