بررسی بازده کانال های انتقال و توزیع آب در شبکه آبیاری گیلان و فومنات

چکیده:
به دلیل افزایش روزافزون جمعیت، به محصولات کشاورزی بیشتری برای تغذیه انسان ها احتیاج است. بنابراین، نیاز به گسترش زمین های زیرکشت روز به روز بیشتر می شود. از طرفی محدودیت منابع آب و خاک، استفاده بهینه از آب و زمین را فراوری تولیدکنندگان مواد غذایی قرار می دهد. بنابراین، احداث شبکه های آبیاری و به دنبال آن ارزیابی چگونگی عملکرد آنها امری ضروری است.در این تحقیق، بازده های انتقال و توزیع آب در سه منطقه فومنات، گیلان مرکزی (رشت) و گیلان شرقی (لاهیجان)، در انواع کانال ها از نظر پوشش و کیفیت (طراحی و اجرا)، اندازه گیری شد.به منظور بررسی این بازده ها، طول هایی از کانال اصلی و کانال های درجه 1، 2 و 3 هر منطقه بر مبنای کیفیت های مختلف و نوع پوشش انتخاب و دبی در مقاطع ورودی و خروجی این قطعات، در زمان های مختلف روز و در طول فصل آبیاری به وسیله مولینه اندازه گیری شد.متوسط بازده انتقال در کانال های بتنی با طراحی و اجرای عالی، بتنی با طراحی و اجرای متوسط، خاکی و رودخانه تلفیقی نورود در قطعاتی به طول 1100 متر به ترتیب برابر 90.9، 82.5، 77.2 و 69.9 درصد به دست آمد. بازده توزیع نیز در سه منطقه مزبور در کانال های درجه 1 پوشش دار با طراحی و اجرای خوب، کانال های درجه 1 خاکی، کانال های درجه 2 خاکی و فلوم های درجه 2، در قطعاتی به طول 700 متر به ترتیب برابر 85.1، 67.9، 63.9 و 91.5 درصد اندازه گیری شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p241181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!