بررسی رابطه پروتئین در نمونه ادرار 2 ساعته با نمونه ادرار 24 ساعته در بیماران مشکوک به مسمومیت حاملگی بستری در بیمارستان قائم (عج) در تابستان 83

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه مقدار پروتئین نمونه ادرار 2 ساعته و 24 ساعته در بیماران بستری مشکوک به مسمومیت حاملگی به منظور جایگزینی جمع آوری ادرار 24 ساعته با جمع آوری ادرار 2 ساعته.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی (Cross-sectional) و در 26 خانم مشکوک به مسمومیت حاملگی که دارای یک نوبت دفع پروتئین از ادرار (پروتئینوری) حداقل +1 در تست نواری و? 140.90 فشارخون بودند، انجام شد. نمونه ها در 24 ساعت به ترتیب زیر جمع آوری شد:در ابتدا نمونه 2 ساعته و بعد نمونه 22 ساعته ادرار در 2 ظرف جداگانه جمع آوری شدند. پس از سنجش پروتئین نمونه 2 ساعته و مخلوط کردن 2 نمونه و سنجش پروتئین 24 ساعته ارتباط بین نتایج دو گروه با روش Pearson''s correlation مقایسه شد.
نتایج
26 بیمار وارد مطالعه شدند، دفع پروتئین از ادرار در 16 نفر خفیف و در 2 نفر شدید و 8 نفر بدون دفع پروتئین از ادرار بودند. ارتباط واضحی بین پروتئین ادرار 2 ساعته و میزان پروتئین ادرار 24 ساعته وجود داشت (ضریب همبستگی pearson: r=0.86، p=0.002).
با استفاده از نقطه برش 0.015? بر حسب گرم، در نمونه 2 ساعته، حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی به ترتیب: 77.8%، 87.5%، 93.3% و 63.3% بود.
نتیجه گیری
نتایج بررسی میزان کلی پروتئین نمونه 2 ساعته مشابه بررسی میزان پروتئین نمونه 24 ساعته در خانمهای مبتلا به مسمومیت حاملگی است و می تواند جایگزین ارزیابی دفع پروتئین از ادرار نمونه 24 ساعته ادرار در خانمهای مبتلا به مسمومیت حاملگی شود. آزمایش 2 ساعته روشی آسان تر، سریع تر و ارزان تر برای تشخیص و درمان مسمومیت حاملگی خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p262227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!