بررسی تاثیر مراقبت در منزل پس از زایمان بر الگوی تغذیه شیر خواران

چکیده:
زمینه و هدف
اهمیت شیردهی و بویژه تغذیه انحصاری با شیر مادر در طی 4 تا 6 ماه اول زندگی بررسی شد، سلامت و کاهش مرگ و میر شیرخواران در مطالعات متعددی به اثبات رسیده است. برنامه بازدید منزل و بررسی سلامت مادر و کودک پس از زایمان علیرغم اهمیت بسیار زیادی که دارد تاکنون در کشور ما آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی است که به منظور بررسی تاثیر یک برنامه مدون بازدید و مراقبت در منزل پس از زایمان بر الگوی تغذیه شیرخواران تا پایان 2ماهگی از مهرماه لغایت دی ماه 1376 در تهران انجام گرفته است.
روش کار
در این پژوهش 110 نفر از زنان نخست زای سالم که در دو تا از بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بستری و زایمان طبیعی و نوزادانی سالم داشتند انتخاب و به روش کنترل شده پی در پی به هر یک از دو گروه مطالعه و کنترل اختصاص یافته اند. مادران و شیرخواران دو گروه در روزهای سوم، دهم، پایان ماه اول؛ و پایان ماه دوم پس از زایمان در منزل برررسی می شدند. برنامه مدون ویزیت مادر و نوزاد و مراقبت در منزل برای 55 مادر و نوزاد در گروه مورد آزمایش انجام شد. الگوی تغذیه و وزن شیرخواران در هر ویزیت ثبت می شد. برای گروه بازدید منزل، یک برنامه مدون بازدید منزل شامل بررسی وضعیت سلامت مادر و شیرخوار، مراقبتهای لازم، آموزش و مشاوره های بهداشتی اجرا شد.
یافته ها
متغیرهایی نظیر تحصیلات همسر، طبقه اجتماعی اقتصادی، رتبه تولد و وزن هنگام تولد نوزاد و دریافت آموزش قبلی درباره شیردهی در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. در پایان 2ماهگی 4/76درصد از شیرخواران گروه بازدید منزل و 8/41درصد از شیرخواران گروه کنترل منحصرا با شیر مادر تغذیه می شدند. میزان استفاده از مایعات و مکمل در تغذیه شیرخوار در گروه کنترل بیشتر بود. الگوی تغذیه شیرخواران در دو گروه اختلاف واضحی نداشت. میزان شیردهی در شب و شیردهی برحسب تقاضای شیرخوار در گروه بازدید منزل و فاصله بین دو وعده شیردهی در گروه کنترل افزایش قابل توجهی نسبت به گروه دیگر داشت. شیرخواران گروه بازدید منزل در پایان ماه دوم از افزایش وزن واضحی برخوردار بودند.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش حاکی از موثر بودن برنامه بازدید منزل پس از زایمان بر الگوی تغذیه شیرخواران و رفتارهای شیردهی مادران است. با توجه به اهمیت تداوم مراقبتها و مشاوره های بهداشتی پس از زایمان، برای ارتقاء سلامت مادران و شیرخواران و کمک به حفظ و تداوم شیردهی و بویژه ترویج تغذیه انحصاری با شیرمادر و نیز با توجه به لزوم داشتن رویکرد اجتماعی در ارائه خدمات بهداشتی، پیشنهاد می شود راهکارهای اجرای برنامه بازدید منزل پس از زایمان مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p306585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!