مقایسه روش های آماده سازی پوست در اعمال جراحی تمیز شکمی

چکیده:
زمینه و هدف
هدف عمده آماده سازی پوست بیمار قبل از عمل جراحی، به حداقل رساندن تعداد میکروارگانیسم های ساکن پوست است. در این راستا روش هایی ارجح هستند که میکروارگانیسم های بیشتری را کاهش داده و تا حد امکان برای پوست مضر و تحریک کننده نباشند. در حال حاضر مواد ضدعفونی جهت استفاده در دوش تمام بدن و روش یک مرحله ای رنگ کردن پوست به جای روش دو مرحله ای در اتاق عمل توصیه می شود. از طرف دیگر با توجه به تنوع در تکنیک های رنگ کردن پوست و عدم اطمینان جراحان از نحوه آماده سازی پوست بیماران، این پژوهش به بررسی تاثیر دوش بتادین و پرپ یک مرحله ای در اتاق عمل با روش های روتین آماده سازی پوست بیماران انجام گرفته است.
روش کار
در این پژوهش که یک کارآزمایی بالینی است 80 نفر از بیماران جراحی ترمیم فتق و برداشتن کیسه صفرا از طریق لاپاراسکوپ در بخش جراحی 2 و اتاق عمل مرکزی بیمارستان قائم مشهد بطور تصادفی به سه گروه تجربی، روتین 1 و روتین 2 تقسیم شدند به طوری که 40 نفر به روش تجربی (دوش بتادین، شیو نزدیک به زمان عمل، رنگ کردن پوست)، 20 نفربه روش روتین 1 (دوش صابون و شیو، رنگ کردن پوست) و 20 نفر به روش روتین 2 (دوش صابون و شیو، پرپ اول، رنگ کردن پوست) آماده شدند.
یافته ها
نتایج پژوهش بر اساس آزمون مجذور تی نشان داد که بین روش تجربی و دو روش روتین دیگر از لحاظ تعداد کلنی ناحیه انسزیون در مقایسه با قبل از آماده سازی تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین این آزمون تفاوت معنی داری بین روش تجربی و دو روش روتین دیگر از لحاظ تعداد کلنی ناحیه عمل در هنگام انسزیون جراحی نشان داد و تفاوت معنی داری نیز از نظر کاهش میزان ریکلینیزیشن در 24 ساعت بعد از عمل در روش تجربی نسبت به دو روش روتین دیگر وجود داشت. با استفاده از تست دقیق فیشر اختلاف معنی داری بین سه روش آماده سازی پوست وجود داشت و آزمون LSD موثر بودن روش تجربی را در کاهش تعداد کلنی پوست نسبت به دو روش دیگر مشخص ساخت.
نتیجه گیری
آماده سازی پوست بیمار(پرپ) به روش تجربی در مقایسه با دو روش دیگر روتین در کاهش فلور میکروبی پوست مؤثر تر بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p306595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!