بررسی تاثیر مراقبت پرستاری در منزل بر عوارض ناشی از بی حرکتی در سیستم عضلانی اسکلتی بیماران مبتلا به سکته مغزی

پیام:
چکیده:
هدف
این تحقیق جهت تعیین میزان حساسیت تستهای مختلفی که به منظور بررسی تحمل عضلات خلف کمر در افراد مبتلا به کمردرد مورد استفاده قرار می گیرد انجام یافت، تا از میان آنها بتوان مهمترین، کلینیکی ترین و مقرون به صرفه ترین تست را انتخاب کرد. این تستها شامل: تستهای Chest Raise Supine Isometric، Supine Double SLR، Prone Isometric Chest Raise، SLR Prone Double و تست Sorensen می باشند.
بر مبنای فرضیات، یافته های بالینی و نتایج تحقیقات گذشته کاهش تحمل عضلات تنه نقش بسیار مهمی در بروز کمردرد دارند. به اعتقاد محققین کاهش تحمل عضلات تنه و خستگی زودرس این عضلات موجب اعمال فشار بیش از حد معمول بر روی عناصر پاسیو ستون فقرات کمری، بهم خوردن تعادل نیرو و ارتباط طبیعی مهره ها، کاهش توانایی مقابله با نیروهای غیر منتظره وارد بر ستون فقرات و آسیب دیدگی عناصر حساس به درد شده و باعث بروز کمر درد می شود. لذا نحوه تست و اندازه گیری تحمل این عضلات در پیشگیری، درمان و توانبخشی این عضلات بسیار مهم و ضروری بنظر می رسد. با توجه به وجود روش های متعدد بالینی به منظور ارزیابی تحمل عضلات تنه یافتن مهمترین و حساسترین تست از میان آنها می تواند تا حد زیادی در ارزیابی و تشخیص بیماران مبتلا به کمردرد کمک کند.
روش بررسی
200 نفر در این تحقیق شرکت داشتند. افراد به چهار گروه مساوی مردان سالم (50 نفر)، زنان سالم (50 نفر)، مردان مبتلا به کمردرد (50 نفر) و زنان مبتلا به کمر درد (50 نفر) تقسیم شدند. تستهای مورد نظر در هر گروه اندازه گرفته شد و میزان ارتباط آنها با بروز کمر درد سنجیده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از آزمون ICC در مورد تست های فوق نشان می دهد که کلیه تستها از تکرار پذیری نسبتا خوبی برخوردارند. تست Sorensen بین افراد سالم و بیمار اختلاف معنی داری نداشت. تستهای دیگر بین مردان و زنان سالم و افراد بیمار اختلاف معنی دار دارد.
نتیجه گیری
نتایج حاصله از آنالیز رگرسیون لوجستیک (Backward Logistic Regression) نشان داد از میان تستهای مورد بررسی، تست Prone double SLR بیشترین ارتباط را بروز کمردرد دارد. سایر تستها ارتباط معنی دار ضعیف تری با بروز کمر درد داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p312685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!