تاثیر واریکوسلکتومی بر روی پارامترهای اسپرم و میزان حاملگی

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از عوامل ایجاد کننده ناباروری در مردان بیماری واریکوسل است که اثرات منفی بر روی پارامترهای اسپرم باقی می گذارد. با انجام واریکوسلکتومی که یکی از روش های موثر برای درمان آن می باشد، بهبود قابل توجهی در پارامترهای اسپرم بوجود خواهد آمد. هدف این مطالعه بررسی پارامترهای اسپرم قبل و بعد از واریکوسلکتومی و میزان ایجاد باروری می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش مداخله ای بر روی 118 زوج ناباروری که با علت مردانه و داشتن بیماری واریکوسل طی سالهای 83-82 به مرکز ناباروری حضرت فاطمه الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی بابل، مراجعه کرده بودند انجام گرفت و پارامترهای اسپرم قبل و بعد از واریکوسلکتومی و نتیجه حاملگی با یکدیگر مقایسه شد.
یافته ها
نوع واریکوسل در 72 نفر (61%) یک طرفه و در 46 نفر (39%) دو طرفه بود. میانگین (± انحراف معیار) تعداد اسپرم از 42.3±26.9 میلیون قبل از عمل به 48.4±27.1 میلیون بعد از عمل رسید. همچنین متوسط حرکت اسپرم (± انحراف معیار) از 50.8±18 درصد به 54.8±17.9 درصد و Round Cells از 1.9±4.7 به 0.6±3.3 درصد رسید که این روند در هر سه حالت معنی دار بوده است (P<0.007). میانگین مورفولوژی طبیعی اسپرمها نیز بعد از عمل افزایش نشان داد ولی معنی دار نبود. میزان حاملگی، بعد از واریکوسلکتومی در 42% افراد دیده شد که با احتساب تعدادی از افراد که از روش های مختلف ART کمک گرفته بودند تا 48.3% افزایش نشان داد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که واریکوسلکتومی باعث افزایش پارامترهای اسپرم شده و همچنین با افزایش میزان مورفولوژی طبیعی اسپرم، باروری، تقریبا در نیمی از افرادی که تحت این عمل قرار گرفته اند، ایجاد گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p323052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!