شکایات شایع بیماران مبتلا به اختلالات اضظرابی

چکیده:
زمینه و اهداف
اختلالات اضطراری از شایع ترین اختلالات روانپزشکی می باشد. این تحقیق به بررسی اولین کلمات ابراز شده توسط بیماران که در نهایت توسط روانپزشک به تشخیص بیماری منجر گردیده است، می پردازد تا پزشکان مراقبتهای اولیه نسبت به این کلمات حساس شده و به سمت تشخیص صحیح راهنمایی شوند.
روش بررسی
در یک مطالعه تحلیلی مقطعی 200 بیمار مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی اسدآبادی تبریز که نهایتا تشخیص یکی از اختلالات اضطرابی بر اساس معیارهای DSM-IV برای آنها مسجل گردیده بود مورد بررسی قرار گرفتند. در پایان داده های بدست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS11 و با استفاده از تستهای آماری مربع کای و آزمون t و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه فوبی خاص در %3.8 موارد، اختلال پانیک در %19.9، اختلال اضطرابی منتشر در %15.1، آگروفوبیا در %2.1، اختلالات وسواسی در %20.5، اختلال اضطرابی به دنبال حادثه در %2.7 و فوبی اجتماعی در %3.1 دیده شد. میانگین زمان شروع علایم تا مراجعه به پزشک 30.88 ماه بود. سابقه فامیلی در %58.3 مثبت بود. بیماری های جسمی همراه در %16.6 موارد دیده شد. در بررسی از نظر شکایات شایع در این بیماران، علایم اضطراب (%24.9) و ارزش دست و پا (%20.9) جزو علایم شایع اظهار شده توسط این بیماران بودند.
نتیجه گیری
برخی پزشکان واژه «داریخما» را معادل دلتنگی و یا بی قراری می دانند در این مطالعه علاوه بر معنای افسردگی این واژه ارتباط و شیوع بالایی از آن در اختلال پانیک مشاهده شد. همچنین ارتباط معنی داری بین داریخما با سایر اختلالات اضطرابی بجز اختلال پانیک دیده نشد و حتی ارتباط معنی دار معکوسی بین وجود داریخما و اختلال اضطرابی منتشر دیده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p342012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!