بررسی شیوع بدخیمی در گره های سرد منفرد تیروئید و تعیین میزان دقت آسپیراسیون، سوزن باریک در ازای گره های سرد تیروئید

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
گره های تیروئید اختلالات شایعی هستند که بخش زیادی از این گره ها را گره سرد تشکیل می دهد. این گره ها که آنها را گره های غیرفعال یا با فعالیت کم می نامند در اسکن ایزوتوپ ید را کم و یا اصلا جذب نمی نمایند مشخص می شوند. این گره ها (گره های سرد) میزان بدخیمی در این گره های سرد نسبت به گره های دیگر که آنها را گره های گرم و یا داغ می نامند بیشتر است.
روش بررسی
در این بررسی تعدادی از نمونه ها مربوط به قبل از مرسوم شدن نمونه برداری با سوزن باریک FNAB (Fine needle aspiration biopsy) بود و تعداد مربوط به زمانی بود که با روش بالینی بیماران تحت عمل جراحی قرار می گرفتند. نتایج حاصل از نمونه برداری با سوزن باریک با مواردی که مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند مقایسه شد و نتایج آن در این مطالعه ارایه شد.
یافته ها
در مطالعه گذشته نگر ما 800 بیمار گره سرد تیروئید، اطلاعات لازم از پرونده آنها استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. 674 نفر از این بیماران 84.2 درصد، زن و 126 نفر 15.8) درصد(مرد بودند. روی هم رفته نسبت زن به مرد 5 به 1 می باشد. در 491 نفر از بیماران که تحت عمل جراحی قرار گرفته شیوع بدخیمی 23.3 درصد است. همچنین در مطالعه ما میزان گره های بدخیم در دهه چهارم زندگی بیشتر از جوانان و افراد مسن می باشد. متوسط سن بیماران ما 36.9± 0.98 سال و شایعترین علامتی که بخاطر آن مراجعه کرده بودند برجستگی جلو گردن بوده است. شایعترین محل برجستگی نیز طرف راست لوب تیروئید می باشد. به منظور بررسی میزان دقت تشخیصی نمونه برداری با سوزن باریک، تشخیص به وسیله نمونه برداری با سوزن باریک قبل از عمل را با نتیجه پاتولوژی بعد از عمل مقایسه نمودیم که در نهایت 14.2 درصد منفی کاذب (موارد که بدخیم بوده اند و خوش خیم گزارش شده اند) و 5.8 درصد مثبت کاذب (مواردی که خوش خیم بوده اند و بدخیم گزارش شده اند و میزان دقت %90 بدست آمد.
نتیجه گیری
بنابراین نمونه برداری با سوزن باریک به عنوان یک روش خیلی مفید و کم عارضه در تشخیص بدخیمی در افراد مبتلا به گواترهای ندولر، بخصوص تک گرهی (Single nodule) مطرح شده است و با بکار بردن آن میزان جراحی به نصف کاهش پیدا کرده است. میزان حساسیت تست نمونه برداری با سوزن باریک 85.8 درصد و ویژگی یا اختصاصیت آن 94.2 درصد و میزان آن 90 درصد می باشد. عوارض عمده درد موضعی و در مواردی خونریزی موضعی می باشد. در نهایت بعنوان یک روش آسان تشخیصی در حال حاضر جهت تعیین تکلیف بیماران برای عمل جراحی بکار می رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p342017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!