بررسی عوامل باکتریال و میزان مقاومت دارویی در عفونت خون نوزادان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
عفونتهای زودرس و دیررس در نوزادان از علل شایع مرگ و میر و ناتوانی می باشد. این عفونتها عوامل سببی گوناگونی داشته و میزان مرگ و میر آنها نیز متغیر است. هدف از بررسی حاضر، تعیین عوامل باکتریال مولد عفونت نوزادان و بررسی میزان حساسیت آنها به آنتی بیوتیکهای رایج مصرفی می باشد.
روش بررسی
طی سالهای 1382-1383، از 198 نوزاد مشکوک به عفونت اولیه در بیمارستانهای منطقه غرب مازندران نمونه خون تهیه و مورد کشت میکروبی قرار گرفت. سویه های باکتریال جدا شده به روش انتشار دیسکی و طبق دستورات کمیته بین المللی استانداردهای بالینی آزمایشگاهی (National committee for clinical laboratory standards, NCCLS) مورد ارزیابی حساسیتهای آنتی بیوتیکی قرار گرفتند.
یافته ها
از نوزادان مورد مطالعه 69.7 درصد پسر و بقیه دختر بودند. از این نوزادان 38 درصد حاصل زایمان طبیعی و بقیه سزارین بودند. عوامل خطر دخیل به ترتیب فراوانی عبارت بودند از نارس بودن، وزن زیر 1.5 کیلوگرم و بیماری غشا هیالین. میانگین سن نوزادان 10.53 ±1.48 روز و متوسط طول درمان 9 روز بود. 63 درصد از نوزادان به عفونت زودرس و 37 درصد به عفونت دیررس مبتلا بودند. بیشترین درصد مرگ و میر 45) درصد(مربوط به نوزادان با وزن زیر 1.5 کیلوگرم بود. استافیلوکوک کوآگولاز منفی 34.5) درصد(و کلبسیلا پنومونیه 17.2) درصد(بیشترین باکتری های ایزوله شده را به خود اختصاص می دادند. باکتری های گرم مثبت جداسازی شده بیشترین مقاومت را نسبت به کلوکساسیلین 65.5) درصد(و سویه های گرم منفی نسبت به سفالوتین 94) درصد(نشان دادند. بیشترین حساسیت باکتری های گرم مثبت به وانکومایسین 96) درصد(و سویه های گرم منفی به سیپروفلوکساسین 95) درصد(بود.
نتیجه گیری
شیوع عفونتهای زودرس و دیررس در نوزادان پسر بیشتر از دختران و در نوزادان با زایمان سزارین بیشتر از متولدین با زایمان طبیعی بود. با توجه به اینکه مهمترین عامل خطر نارس بودن نوزاد)سن حاملگی بیشتر از 37 هفته(شناخته شد، لذا جهت پیشگیری از عفونتهای نوزادان پیشنهاد می شود که اولا با افزایش مراقبتهای هنگام بارداری مانع از زایمان زود هنگام شده و ثانیا با رعایت اصول بهداشتی در محیط بیمارستان از بروز عفونتهای دیررس جلوگیری شود. شیوع بالای مقاومت دارویی در سویه های ایزوله شده از دلایل عمده عدم موفقیت درمان آنتی بیوتیکی در موارد منجر به مرگ و میر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p342018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!