بررسی محل قرارگیری جفت در سه ماهه سوم بارداری در زنان حامله

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعه جفت یکی از مهمترین قسمتهای بررسی سونوگرافی رحم حامله را تشکیل می دهد. رشد خوب و مناسب جنین بستگی کامل به حمایت جفت دارد. تعیین محل جفت از نظر بالینی اهمیت بسیار دارد. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که بسیاری از عوارض حاملگی بخصوص در سه ماهه دوم و سوم مربوط به مشکلات جفت می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی کلیه افرادی جهت انجام سونوگرافی در ایام حاملگی به بیمارستان بعثت سنندج در 6 ماه اول سال 82 مراجعه کرده بودند، به صورت سرشماری انتخاب شدند. کلیه افراد نمونه توسط متخصص ویزیت شده، و محل قرار گیری جفت با استفاده از سونوگرافی تعیین و وارد پرسشنامه شد. سایر اطلاعات از جمله سن، تعداد حاملگی های قبلی و... با سوال از شخص وارد پرسشنامه استخراج گردید. داده های گرد آوری شده وارد نرم افزار spss.win شده و با استفاده از جداول توزیع فراوانی بصورت فراوانی و درصد نمایش داده شدند.
یافته ها
در این مطالعه رحم 252 زن حامله از نظر قرارگیری محل جفت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیشتر جفتها یعنی 44.3 درصد موارد در موقعیت قدامی و فوندال قرار داشته اند. پس از قسمت قدامی و فوندال شایع ترین محل جفت در زنان حامله مورد مطالعه ما خلفی و فوندال بود. در میان افراد مورد مطالعه پس از بررسی موقعیت جفت، موردی از جفت سر راهی گزارش نشد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه و سایر مطالعات در کشور ما بنظر می رسد، وضعیت قرارگیری جفت با سایر کشورها بخصوص کشورهای غربی متفاوت بوده و شیوع جفت سر راهی پایین تر می باشد. بنابراین لازم است در اقدامات تشخیصی و درمانی مربوط به جفت محل آن بطور دقیق تعیین گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p345952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!