شبیه سازی آثار دو برابر شدن دی اکسید کربن جوبر تغییر اقلیم تبریز با استفاده از مدل «آزمایشگاه پویایی سیالات ژئوفیزیکی» (GFDL)

چکیده:
مدل های گردش عمومی مدل های ریاضی (شبیه سازهای رایانه ای) خصوصیات و فرایندهای جوی – اقیانوسی هستند که هدف آنها توصیف سیستم اقلیمی کره زمین (سیستم اقلیمی کره زمین حاصل و پیوندی از ارتباطات جو، اقیانوس ها، پهنه های یخی یا کریوسفر (یخ کره)، ارگانیسم های حیاتی (بیوسفر)، خاک ها، رسوبات و سنگ ها) است. توسعه مدل های مذکور به سال 1960 میلادی بر می گردد. مدل های گردش عمومی در حال تبدیل شدن به ابزار اصلی بررسی تغییرات اقلیمی کره زمین هستند. در این تحقیق با استفاده از داده های ماهانه حاصل از محاسبه ضرایب مربوط به دما و بارش نقاط شبکه در مختصات ایستگاه تبریز و داده های متوسط ماهانه دما و بارش ایستگاه هواشناسی تبریز، اثرات دو برابر شدن میزان CO2 جو بر دما و بارش شبیه سازی شده بررسی شده است. مدل های هایترگراف و آمبروترمیک ترسیمی برای تبریز مبین تغییرات ماهانه عناصر اقلیمی دما و بارش در شرایط دو برابر شدن CO2 جو هستند. نتایج حاصل از شبیه سازی عناصر دما و بارش به روش «مدل گردش عمومی GFDL» مبین افزایش دمای تبریز در کلیه مقاطع ماهانه و فصلی و کاهش بارش در فصل زمستان (ماه مارس) و افزایش آن در فصل بهار (ماه های آوریل و می) هستند. مدل های آمبروترمیک و اقلیم نگاشت – هایترگراف فعلی و شبیه سازی شده تبریز از مدل GFDL در شرایط دو برابر شدن CO2 جو، تغییرات دما و بارش را مورد تایید قرار داد. با توجه به مدل های آمبروترمیک و هایترگراف ترسیمی برای وضعیت اقلیم فعلی و اقلیم شبیه سازی شده از مدل GFDL تغییر اقلیم تبریز در شرایط دو برابر شدن CO2 به صورت کاهش مدت و شدت دوره سرد و کاهش روزهای همراه با یخبندان، کاهش بارش بهاره و زمستانی، تغییر شکل بارش زمستانی از برف به باران، طولانی شدن دوره رشد گیاهان، افزایش دما و به تبع آن خشکی، خود را نشان خواهد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p361092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!