مطالعه و بررسی ویژگی های رویشی گونه بلوط چوب پنبه ای (Quercus robur L) تحت تنش ماندآبی (هیدرومورفی) در محیط کشت کنترل شده

پیام:
چکیده:
خاک های هیدرومورف دارای سفره آبی بوده و اکثر طول سال خلل و فرج های آنها از آب اشباع هستند، در نتیجه این خاک ها دارای دوره بی هوازی یا دایمی می باشند که منجر به احیای قسمتی از آهن خاک می گردد. در کشور فرانسه در حدود 2 میلیون هکتار از خاک های جنگلی را خاک های هیدرومورف تشکیل می دهند که این موضوع مدیریت و بهره برداری از این جنگل ها را دشوار می سازد. این مطالعه در آزمایشگاه اکوفیزیولوژی جنگل از دانشگاه فرانش کنته کشور فرانسه توسط مولف با همکاری اداره ملی جنگل های فرانسه (O.N.F) انجام گردیده است و سعی دارد درجه مقاومت گونه جنگلی بلوط چوب پنبه ای را نسبت به تنش هیدرومورفی مورد مطالعه قرار دهد. بذور گونه بلوط چوب پنبه ای Quercus robur)) پس از جوانه زدن در محیط کشت کنترل شده به گلدان های دویست لیتری منتقل شدند، بعد از گذشت دو ماه که تقریبا اکثر نهال ها به رشد کافی ساقه و ریشه رسیدند نیمی از آنها به عنوان شاهد و نیمی دیگر تحت تنش هیدرومورفی (waterlogging) به عنوان تیمار یک تا سه ماهه به همراه دو ماه زهکشی پس از هر دوره تنش قرار گرفتند. آنالیز داده ها در مورد رشد ساقه نشان داد که بلافاصله پس از شروع هیدرومورفی، رشد ساقه نهال های تحت تیمار متوقف گردید و تا هیدرومورفی دو ماهه ادامه داشت ولی در اواخر تنش سه ماهه، این گونه بلوط قادر به بازیافت رشد مجدد شد. همچنین وزن خشک قسمتهای مختلف گیاه و سطح برگ نیز در اثر تنش هیدرومورفی کاهش محسوسی داشتند، ولی پس از دوره تنش در مدتی که گلدان های تیمار تحت زهکش کامل خاک بودند نهال ها توانستند کمبود وزن خشک و کاهش رشد خود را جبران نمایند که این می تواند به علت ایجاد ریشه ای فرعی جدید در بالای سطح ایستایی آب و همچنین تغییرات هیستولوژی از قبیل ایجاد آرانشیم در سلول های ریشه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p367495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!