میزان بروز ملتیپل اسکلروز در بیماران مبتلا به نوریت اپتیک ایدیوپاتیک

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
مولتیپل اسکلروز (MS) بیماری شایعی است و پیش آگهی شناخته شده ای دارد. نوریت اپتیک ایزوله یکی از تظاهرات شایع و در بسیاری از موارد اولین تظاهر MS می باشد. این تحقیق به منظور تعیین میزان بروز MS در بیماران مبتلا به نوریت اپتیک ایزوله، بر روی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان فیض اصفهان طی سال های 1373-78 انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی از نوع طولی بر روی بیماران بستری با تشخیص قطعی نوریت اپتیک ایزوله انجام شد. در بررسی به وسیله MRI وجود یا عدم پلاک های ماده سفید، مشخص گردید. ویژگی های فردی و بیماری بیماران ثبت شد و در هر پی گیری، بروز MS بررسی و در صورت داشتن علایم بالینی و با تجویز متخصص مغز و اعصاب، دوباره MRI انجام گردید و بروز MS مطابق استاندارد تشخیص داده شد. بروز MS در این بیماران مشخص شد و خطر نسبی نوریت اپتیک ایزوله برای بروز MS تعیین گردید.
یافته ها
تحقیق بر روی 48 بیمار شامل 9 مرد و 39 زن با میانگین سنی 26 سال انجام شد. بیماران به طور متوسط به مدت 16.1 ماه 3-54) ماه(پی گیری شدند. در 31 بیمار 64.6) درصد بیماران(در MRI مغزی اولیه، پلاک دمیلینیزان گزارش شد که 16 نفر آن ها 51.6) درصد(به MS مبتلا شدند. در جمع کل نیز در 16 مورد 33.3) درصد(بیماری MS بروز کرد که شامل 14 زن 35.9) درصد از زنان(و 2 مرد 22.2) درصد از مردان(بود. سیزده نفر از درد در هنگام حرکات چشم یا درد رتروبولبار شکایت داشتند و 35 بیمار فاقد این علایم بودند. از این 13 بیمار، 7 بیمار 53.8) درصد(و از 35 بیمار فاقد درد، 9 بیمار 25.7) درصد(به MS مبتلا شدند. در بیماران مبتلا به نوریت اپتیک ایزوله که دارای درد در هنگام حرکات چشم یا درد رتروبولبار بودند، احتمال این که فرد مبتلا به MS باشد، 2.1 برابر بیش تر بود.
نتیجه گیری و پیشنهادها: وجود نوریت اپتیک ایزوله، احتمال بروز MS را افزایش می دهد و اگر همراه با درد باشد این احتمال مضاعف می گردد. با توجه به علایم شناخته شده MS، انجام مطالعات تحلیلی برای شناخت علت بروز آن در بعضی از بیماران مبتلا به نوریت اپتیک ایزوله پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
365
لینک کوتاه:
magiran.com/p37989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!