پاسخ فیزیولوژیک گیاه پنبه به شوری های مختلف خاک

چکیده:

اثر شوری خاک بر پنبه (.Gossypium hirsutum L) در دو رقم مقاوم سای اکرا (Siokra) و نیمه مقاوم ساحل (Sahel) تحت چهار سطح شوری خاک هدایت الکتریکی 6 / 0 (شاهد)، 3 / 6، 3 / 12 و 16 (دسی زیمنس بر متر) مورد بررسی قرار گرفت. تنش شوری منجر به کاهش طول ساقه چه و ریشه چه، مواد آلی و مقدار کلروفیل ها (a +b، b،a) در هر دو رقم شد. افزایش القاء شده در مقدار پرولین، قند های محلول، پروتئین های محلول و کاهش در فعالیت پراکسیدازی در رقم سای اکرا به طور معنی داری بالاتر بود. در هر دو رقم غلظت یون های -Na+، Cl و +K به طور قابل ملاحظه ای در برگ ها افزایش داشت. این نشان می دهد که مقاومت به شوری با توان گیاه در محدود ساختن جذب و تجمع یون ها همراه نبوده است. تجمع +Na در رقم ساحل بیشتر از سای اکرا بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
81
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.