تعیین ارتباط کشیدن قلیان با تغییرات ایجاد شده در شاخص های اسپیرومتری در افراد با شکایت تنفسی مراجعه کننده به بیمارستان های حضرت رسول اکرم (ص) و شهدای هفتم تیر شهر تهران

چکیده:
زمینه و هدف
افزایش قابل توجه مصرف قلیان در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، امروزه به یک معضل اجتماعی بهداشتی تبدیل شده است. این در حالی است که پژوهش ها، سیاست ها و تلاش های اخیر بیش تر برروی مصرف سیگار تمرکز دارند. حال آن که بسیاری از افراد حتی از سنین پایین به استعمال روز افزون تنباکو به شکل قلیان می پردازند و شواهد اولیه، بیانگر ارتباط بین کشیدن قلیان با بیماری های تنفسی، قلبی عروقی، سرطان و حتی اگزماست. از سوی دیگر با توجه به نقش اثبات شده سیگار در بروز بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD=Chronic obstructive pulmonary disease) (از آنجایی که کشیدن قلیان هم نوع دیگری از مصرف تنباکوست)، این مطالعه به منظور بررسی ارتباط قلیان کشیدن با تغییرات ایجاد شده در شاخص های اسپیرومتری افراد مراجعه کننده با شکایات تنفسی به انجام رسید.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی(Cross-sectional) که به روش سرشماری(Census) انجام گرفت، کلیه 1014 فردی که با شکایت تنفسی در بیمارستان های حضرت رسول اکرم(ص) و شهدای هفتم تیر شهر تهران از ابتدای مهرماه 1382 تا انتهای شهریور 1383 تحت اسپیرومتری قرار گرفتند، بررسی شدند. اطلاعات دموگرافیک، سابقه مصرف سیگار و قلیان، مقدار و مدت زمان مصرف آن و نتایج اسپیرومتری افراد ثبت گردید. نهایتا اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری (version 11.5) SPSSمورد آنالیز قرار گرفت. در آنالیز داده ها از شاخص های توصیفی و تستهای آماری T-Test،One Way ANOVA، Correlation و Chi-square استفاده شد.
یافته ها
از 1014 فرد مورد مطالعه، 691 نفر(1/68%) مرد و 323 نفر(9/31%) زن بودند و میانگین سنی بیماران (74/17=SD)، 20/51 سال بود. همچنین 920 نفر(7/90%) سابقه مصرف قلیان نداشتند در حالی که 94 نفر(3/9%) سابقه مصرف قلیان داشتند. نتایج اسپیرومتری حاکی از آن است که میانگین (volume in 1st second Forced expiratory) FEV1 - و(Forced expiratory flow) FEF25-75به ترتیب(64/24= SD) 72.24% و (84/34= SD)67.93% می باشد. نتایج آنالیز تحلیلی، بیانگر عدم ارتباط آماری معنی دار بین مصرف قلیان به تنهایی و FEV1 بود(213/0=P) و مدت مصرف قلیان نیز روی FEV1 موثر نبود(975/0=P). همچنین ثابت نشد که مصرف قلیان روی FEF25-75 موثر باشد(185/0=P)، در حالی که مصرف سیگار و مدت زمان آن، هر دو روی FEV1 و FEF25-75 موثر بودند.
نتیجه گیری
تاکنون مطالعات اندکی بر روی تاثیر روش های مختلف استعمال دخانیات از جمله قلیان کشیدن بر سلامتی افراد، انجام گرفته که اغلب متاثر از اثر مخدوش کنندگی سیگار است. اما شواهد اولیه حاکی از اثرات سوء قلیان بر حاملگی، فشار خون و ضربان قلب و. می باشد. در حالی که پژوهش حاضر بیانگر وجود ارتباطی بین مصرف قلیان با FEV1 نبود و شاید تاثیر شناخته شده توتون به صورت سیگار در پیشرفت انسداد در شکل قلیان با عوامل دیگری مثل رطوبت موجود در این نوع تدخین خنثی می شود، به هر حال به نظر می رسد مطالعه جامع تر شاخص های اسپیرومتری در دو گروه مصرف کننده قلیان و گروه شاهد، برای تعیین تاثیر کشیدن قلیان بر عملکرد ریوی مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p384075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!