تعیین سن حاملگی براساس اندازه گیری سر تا نشیمن و تطبیق با قطر متوسط و حجم ساک حاملگی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعیین سن حاملگی و تشخیص اختلال رشد جنین بر اساس اندازه گیری پارامترهای سونوگرافیک جنین میسر میشود. بهترین پارامتر برای تعیین سن حاملگی در سه ماه اول اندازه گیری سر تا نشیمن (CRL) است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط اندازه سر تا نشیمن (CRL) و سن جنین در گروهی از زنان باردار ایرانی که پریود منظم و مشخصی داشتند محاسبه و مقایسه آن با جدولهای موجود انجام شده است. علاوه ارتباط آن با حجم و قطر متوسط ساک حاملگی (MSD) نیز مشخص شده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی از سال 83-1379 در بیمارستانهای سینا مشهد انجام شده است. در 417 حاملگی یک قلو که زمان اولین روز آخرین عادت آنها (LMP) مشخص و دوره پریود نظمی داشتند و برای سونوگرافی اندازه های سر تا نشیمن (CRL)، حجم و قطر متوسط ساک حاملگی محاسبه و نتیجه در برنامه آماری SPSS برای ویندوز ثبت شدند. جدولها و مطالعات آماری از داده های فوق برای حاملگی های که اندازه CRL بین 6 تا 60 میلیمتر داشتند و عوارض حاملگی مشخصی نداشتند بدست آمد.
نتایج
بیشترین ارتباط بین CRL و سن حاملگی مشاهده شد (R=0.935 و p<00.0001) و 95% موارد بین 4.86± روز بودند. مناسبترین معادله رگرسیون برای محاسبه سن جنین بصورت زیر بدست آمد: /1 ±5.822 = سن حاملگی بر اساس هفته(CRL)-0.080(CRL)610)2 جدولی بر اساس یافته های بدست آمده برای CRL تهیه شد که با جدول رابینسون و هادلاک و جدول مقایسه شدند. ارتباط خطی مفهوم داری بین قطر متوسط ساک حاملگی (R=0.886 p<0.0001) (MSD) و حجم ساک حاملگی. (R=0.814 p<0.0001) وجود داشت.
نتیجه گیری
تفاوت مهمی در اندازه CRL و سن حاملگی نسبت به جداول متداول اروپایی و امریکایی بکار رفته در دستگاه های اولترا سوند مشاهده نشد بهترین زمان برای تعیین سن جنین بر اساس CRL که کمترین انحراف معیار را داشت 8 تا 12 هفتگی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p388740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!