تظاهر مارکرهای ایمنولوژیک در بیماران مبتلا به اختلالات لنفوپرولیفراتیو مزمن سلول B: مطالعه فلوسیتومتریک تعداد وسیعی از مارکرهای سلولی و ارائه پانل ایمنوفنوتایپ

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اختلالات لنفوپرولیفراتیو مزمن سلول – B گروه هتروژنی از بیماری هاست که بر اساس مورفولوژی، مارکرهای ایمنولوژی و یافته های بالینی شناسائی می شوند. ایمنوفنوتیپ برای افتراق اختلالات سلول B از T و نیز تشخیص لوسمی های مزمن نوع B از همدیگر یکروش اساسی میباشد و انجام آن بدون محدودیت و با دقت بیشتری میباشد. به منظور اطلاع از نحوه تظاهر مارکرهای ایمنولوژی در بیماران مطالعه همه جانبه و آینده نگری در 54 بیمار انجام دادیم تا ضمن مقایسه با مطالعات دیگران اطلاعات لازمه را جهت طراحی پانلهای مناسب در تشخیص و تعیین پیش آگهی بیماران مورد استفاده قرار دهیم.
روش بررسی
نمونه خون 54 بیمار مبتلا به لوسمی مزمن لنفوسیتی سلولB (B-CLL) تیپیک و آتیپیک و بیمار مبتلا به لوسمی- لنفوم سلول T بالغین (ATLL)، لوسمی پرولنفوسیتیک سلول (B-PLL) B، لنفوم غیر هوچکینی B در فاز لوسمیک (B-NHL) و لوسمی سلول مویی (HCL) با استفاده از 26 معرف ضد سلولهای B،T، سلول NK و ضد مارکرهای اختصاصی با روش ایمنوفلورسانس مستقیم بوسیله فلوسیتومتری چند پارامتری مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
به جز B-CLL (تیپیک و آتیپیک) تظاهر همزمان CD5 CD19? و CD23 در سایر بیماران مشاهده نشد. بیماران B-CLL تیپیک مارکرهای سلول B مخصوصا CD19 و CD22 را با شدت کمی نسبت به سایر اختلالات در سطح خود بیان می دارند ولی برخلاف بعضی منابع فقط درصد محدودی از بیماران B-CLL تیپیک CD22 منفی بودند. با این حال اختلاف مهمی در شدت بروز CD20 در نزد بیماران مشاهده نمی شود. در هیچکدام از اختلالات لنفوپرولیفراتیو مزمن سلول B، مارکرهای سلول T به جز CD5 تظاهر ندارد. در همین گروه از بیماران، سایر مارکرهای مختلف لنفوییدی با چند استثنا همانند یافته های سایر کشورها بود.
نتیجه گیری
فلوسیتومتری نقش با اهمیتی در تشخیص بیماری ها داشته و بنابراین به منظور استفاده بهینه از معرف ها سه نوع پانل: پانل اول- برای همه بیماران جدید مبتلا به اختلالات لنفو پرولیفراتیو مزمن سلولهای B T, بکار برده می شود، پانل دوم- جهت تعیین هویت سلولهای T و NK مورد استفاده قرار میگیرد و پانل سوم- که جهت تعیین هویت سلولهای B- در اختلالات لنفو پرولیفراتیو مزمن نوع B برای مطالعه این قبیل بیماران پیشنهاد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p391816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!