اثر رژیم غذایی کاهش وزن به تنهایی و همراه با ساتورکس بر کنترل وزن در زنان دچار اضافه وزن و چاقی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
چاقی یکی از شایعترین معظلات جوامع بشری است که عوارض زیادی بدنبال دارد. منشاء بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی – عروقی، دیابت و فشار خون چاقی است، هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر رژیم غذایی کاهش وزن به تنهایی و همراه با ساتورکس بر کنترل وزن بود.
روش بررسی
این مطالعه بصورت کار آزمایی بالینی دوسوکور بر روی 87 زن سالم، دچار اضافه وزن و چاق (سن: 25-20 سال، نمایه توده بدنی: 40-25 کیلوگرم بر متر مربع) انجام شد. این افراد به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول دریافت کننده رژیم غذایی کاهش وزن، گروه دوم: دریافت کننده رژیم کاهش وزن و ساتورکس (یک کپسول 250 میلی گرمی در روز) و گروه سوم: دریافت کننده رژیم غذایی کاهش وزن و یک کپسول دارونما (250 میلی گرمی در روز). شاخصهای تن سنجی شامل: قد در آغاز مطالعه و وزن، دور کمر، و دور باسن در آغاز و پس از یک ماه اندازه گیری شد. نمایه توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن در آغاز و پس از پایان مطالعه محاسبه گردید. برای تحلیل داده ها از آزمونهای تی زوج و آنالیز واریانس استفاده شد.
یافته ها
تغییرات نمایه توده بدنی در گروه دریافت کننده رژیم غذایی به تنهایی 0.1±2، در گروه دریافت کننده رژیم همراه با ساتورکس 0.1±1.7 و در گروه دریافت کننده رژیم غذایی همراه با دارونما 0.1± 1 (0.001>p) بود. تغییرات نسبت دور کمر به باسن به ترتیب در گروه اول 0.003 ± 0.01 گروه دوم 0.008 ± 0.040 و در گروه سوم 0.006 ± 0.03 (0.01>p) بود.
نتیجه گیری
گروه دریافت کننده رژیم غذایی و ساتورکس نسبت به گروهی که رژیم کاهش وزن و دارونما دریافت کرده بودند کاهش بیشتری در نمایه توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن نشان داد. به طور کلی می توان گفت رژیم کم کالری همچنان به عنوان بهترین راه کاهش وزن مطرح است هرچند که از ساتورکس (ساتوریا خوزستانیکا) نیز می توان به عنوان مکمل همراه با رژیم کاهش وزن استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p391835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!