بررسی حساسیت باکتری های شایع جدا شده از عفونت های ادراری در برابر سیپروفلوکساسین با روش دیسک آگار دیفیوژن و تعیین حداقل غلظت مهار کنندگی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
مقاومت به آنتی بیوتیک های مورد استفاده در درمان عفونت های ادراری (urinary tract infections=UTIs) در سراسر جهان در حال افزایش است. لذا اطلاع از وضعیت سویه های ایجاد کننده عفونت ادراری در برابر آنتی بیوتیکهای رایج در درمان از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه سیپروفلوکساسین بعنوان یک فلوروکینولون جدید جایگاه بسیار مهمی را در درمان عفونت های ادراری بخود اختصاص داده است. هدف از این مطالعه بررسی حساسیت باکتری های جدا شده از عفونت های ادراری نسبت به آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین بود.
روش بررسی
در این مطالعه از کشت 571 نمونه ادرار، تعداد 122 سویه باکتری گرم منفی و گرم مثبت جدا و تمامی باکتری ها از نظر حساسیت به سیپروفلوکساسین به روش دیسک آگار دیفیوژن آزمایش و MIC (حداقل غلظت مهار کنندگی) آنها نیز با روش رقت سازی در محیط کشت مایع تعیین گردید.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان می دهد که شایع ترین باکتری های جدا شده اشریشیا کلی با 78 سویه (63.9%) و استافیلوکوکوس اورئوس با 28 سویه (22.9%) بودند که از این تعداد 14 سویه (17.9%) اشریشیا کلی و 4 سویه (14.2%) استافیلوکوکوس اورئوس به سیپرو فلوکساسین مقاوم بودند.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان میدهد که مقاومت به سیپروفلوکساسین در بین باکتری های عامل UTI بالا بوده و افزایش روز افزون مقاومت می تواند موجب بروز مشکلات درمانی شود. لذا ردیابی مقاومت در مناطق مختلف و اطلاع از میزان مقاومت به ویژه MIC سویه های مختلف می تواند رهگشای استفاده مناسب از این آنتی بیوتیک با ارزش باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
121
لینک کوتاه:
magiran.com/p391851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!