سهم تاثیر عوامل خطر در بار بیماری پوکی استخوان

پیام:
چکیده:
زمینه
شیوع روزافزون بیماری استئوپوروز، پیشگیری از آن و انجام پژوهش در این زمینه، اولویت بندی پژوهش ها و مداخلات پیشگیرانه را، ضروری می سازد.
روش کار
در این مطالعه، سهم تاثیر عوامل خطر در بار بیماری پوکی استخوان، بر اساس شاخص «سهم تاثیر تعمیم یافته» (GIF) و یا بار قابل اجتناب هر عامل خطر محاسبه شد. اطلاعات این محاسبه، یعنی شیوع، قدرت اثر و شیوع مقابل واقع شش عامل خطر قابل مداخله یعنی «مصرف سیگار»، «کمبود فعالیت فیزیکی»، «کمبود دریافت کلسیم»، «کمبود دریافت اشعه آفتاب» و «مصرف کورتیکوستروییدهای فراگیر»، از مطالعاتی که بهترین شواهد را به دست می دادند، با ارجحیت مطالعات کشوری و سپس مطالعات بین المللی، به دست آمد.
یافته ها
در مورد «مصرف سیگار»، «کمبود مصرف کلسیم»، «فعالیت بدنی پایین»، «مصرف کورتیکوستروییدها»، «کمبود دریافت اشعه آفتاب» و «شاخص توده بدنی پایین»، وقتی شیوع آنها در جامعه صفر در نظر گرفته شود (حداقل خطر تئوریک)، شاخص «سهم تاثیر تعمیم یافته» (GIF) به ترتیب مساوی 038/0، 038/0، 290/0، 020/0، 110/0 و 211/0 می شود. وقتی حالت مقابل واقع، در سطح حداقل سطح خطر امکان پذیر برای هریک از عوامل خطر بالا، در نظر گرفته شود؛ «سهم تاثیر تعمیم یافته» (GIF) به ترتیب مساوی 019/0، 010/0، 140/0، 007/0 می شود.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه، در برنامه ریزی راهبردهای مداخله ای، افزایش فعالیت بدنی در اولویت نخست است. معهذا اجرای راهبرد نهایی منوط به قابلیت انجام و هزینه هریک از برنامه های پیشگیری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
381
لینک کوتاه:
magiran.com/p409100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!