بررسی تاثیر داروی آتورواستاتین بر کشت بافت اندومتر انسان در زمینه سه بعدی فیبرینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آندومتریوز به عنوان یکی از عوامل اصلی ناباروری در زنان تحقیقات گسترده ای را به خود اختصاص داده است. کشت بافت اندومتر انسانی در زمینه سه بعدی فیبرینی به عنوان مدل مناسبی برای بیماری اندومتریوز مطرح می باشد. استاتینها به عنوان داروهایی با اثرات متنوع در رگ زایی به عنوان کاندیدای برای مهار این بیماری مطرح می باشند. لذا هدف مطالعه حاضر، شناسایی تاثیر غلظت های مختلف آتورواستاتین بر کشت بافت اندومتر انسانی به منظور تعیین اثرات مهار یا تسریع کننده آن بر رشد بافت می باشد.
روش بررسی
8 نمونه بافت اندومتر طبیعی انسان به قطعات 1 1mm تقسیم و در ظروف 24 خانه، کشت داده شدند. برای تشکیل مدل سه بعدی مورد نظر ابتدا به هر خانه از ظرف کشت 0.5ml محلول فیبرینوژن در محیط M199 با غلظت mg/ml 3 و mL 10 ترومبین اضافه گردید. پس از تشکیل ژل، قطعات بافت اندومتر در سطح آن قرار داده شد و لایه دوم از محلول فیبرینوژن اضافه گردید. قطعات بافت اندومتر هر نمونه در 4 ردیف 5 تایی چاهک های ظرف کشت داده شدند. ردیف اول به عنوان کنترل محیط کشت و ردیف های دوم تا چهارم به ترتیب غلظت های 0.1mm، 1mm و 10mm از آتورواستاتین به چاهکها اضافه گردید. هر 72 ساعت تعویض محیط انجام شد و تغییرات ایجاد شده در بافتها با استفاده از میکروسکوپ معکوس ثبت گردید. همچنین در روز های 1، 7، 14 و 21 از نمونه ها عکسبرداری صورت گرفت. در پایان دوره مطالعه، به بافت های کشت داده شده بر اساس مشاهده رشد زواید سلولی، هجوم سلول های رسوب یافته به درون ژل فیبرین و رشد غدد آندومتری نمره داده شد و تصاویر مربوط به کشت سه بعدی آنالیز شد. همچنین به منظور تایید ساختار های سلولی رشد یافته در ژل، برش های پارافینی به دست آمده از نمونه های کشت داده شده به روش ایمونوهیستوشیمی و با آنتی ویمنتین، آنتی سیتوکراتین و آنتی CD31 رنگ آمیزی شدند. برای آنالیز آماری داده ها از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 11.5) استفاده شد. داده های مربوط به نمره دهی بافتها توسط آزمون آماری فریدمن و داده های حاصل از آنالیز تصاویر توسط آزمون آماریANOVA یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
تغییرات رشد در گروه کنترل، 82.5% و در گروه 87.5،0.1mM% بود که اختلاف آنها معنی دار بود (p<0.05). این تغییرات در گروه 50.1mM% و در گروه 5.1mM% بود که اختلاف آنها نیز با گروه کنترل معنی دار بود (p<0.001).
نتیجه گیری
داروی آتورواستاتین در غلظت های مختلف دارای اثرات متفاوتی بر رشد بافت اندومتر کشت داده شده می باشد به طوری که با دوز 0.1mM باعث افزایش رشد و دوزهای 1mM و 10mM باعث کاهش رشد می گردد. مطالعات تکمیلی در مدل های حیوانی در این زمینه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
358
لینک کوتاه:
magiran.com/p415878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!