اثر گیاه آب بشقابی بر روند اسپرماتوژنز رت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به حمایت های سازمان بهداشت جهانی از حفظ سلامت جامعه و کنترل جمعیت و نیز بهداشت باروری، امروزه استفاده از فرآورده های گیاهی به عنوان جانشین یا مکمل داروهای سنتزی ضد بارداری مطرح می باشد. گیاه آب بشقابی (Centella Asiatica) گونه با ارزشی است که در طب سنتی از هزاران سال پیش در کشورهای آسیای شرقی، هندوستان و چین به طور سنتی برای درمان بیماری های مختلف استفاده شده است. این گیاه در ایران در منطقه تالاب بندرانزلی به صورت وحشی پراکنش دارد و تحقیقاتی در رابطه با تاثیر آن بر سیستم تولید مثلی در مدل آزمایشگاهی انجام نشده است؛ لذا بر این اساس هدف از این مطالعه، بررسی اثرات عصاره تام گیاه آب بشقابی بر روی عملکرد اسپرماتوژنز در رت های نر بود.
روش بررسی
ابتدا گیاه از تالاب بندرانزلی جمع آوری و به روش پرکولاسیون، عصاره تام آن تهیه شد. سپس موش های صحرایی نر نژاد ویستار 10-8 هفته و با وزن250 -200 به صورت تصادفی انتخاب و به گروه های شش تایی تقسیم شدند. آنگاه دوزهای mg/kg 100 و 80، 50،10 از عصاره، انتخاب و روزانه به مدت 60 روز به صورت خوراکی به رتها داده شد. پس از آخرین دوز دریافتی رت های مورد آزمایش، گروه کنترل و شم تشریح شدند. سپس بیضه های آنها به دقت جدا شده و به منظور بررسی اثرات احتمالی عصاره بر وزن اندام های تولید مثلی طی مدت درمان در گروه های مورد مطالعه، کنترل و شم بیضه ها وزن شدند. سپس آنالیز پارامترهای اسپرم و بررسی های بافت شناسی بیضه انجام گرفت. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزارهای آماری Pharm, SPSS و آزمون واریانس یک طرفه با سطح معنی داری p<0.05 تجزیه و تحلیل آماری شد.
نتایج
نتایج نشان داد که مقدار LD50 برای عصاره تام گیاه در رت های نر 500mg با حدود اطمینان 2.2-1.9 می باشد. بر این اساس دوزهای غیر کشنده mg/kg 100، 80، 50، 10 جهت ارزیابی عملکرد اسپرم و بررسی های بافت شناسی بیضه در نظر گرفته شد. نتایج تغییرات وزن بدن و بیضه در حیوانات دریافت کننده غلظت های مختلف عصاره در مقایسه با گروه کنترل و شم افزایش معنی داری را نشان داد. همچنین بررسی های بافت شناسی، تغییراتی در سیر تکامل اسپرماتوژنز، شامل از بین رفتن اسپرماتوزوئیدها، پر خونی بافت بینابینی در برخی توبول های اسپرم ساز و نتایج آنالیز اسپرم کاهش معنی داری در میزان اسپرم های زنده (p<0.01) و متحرک (p<0.001) و ذخیره اسپرم در اپیدیدیم (p<0.001) نسبت به گروه کنترل و شم نشان داد؛ ولی تغییر در مورفولوژی اسپرم مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل، به نظر می رسد بتوان از این گیاه به عنوان عامل ضد باروری موقت در حیوانات استفاده کرد. نویسندگان مقاله تحقیقات بیشتری را در زمینه بیوشیمیایی و مولکولی اثر این عصاره بر روی سیستم تولید مثلی توصیه می کنند تا مسایلی همچون به صرفه بودن اقتصادی و فرمولاسیون مناسب مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
367
لینک کوتاه:
magiran.com/p415879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!