مقایسه تیتر آنتی بادی IgG کلامیدیا پنومونیه در مبتلایان به پره اکلامپسی با شروع زودرس و دیررس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پره اکلامپسی همچنان یکی از معضلات عمده سلامت مادران و نوزادان می باشد. چندین وجه مشترک بین پره اکلامپسی و آترواسکلروز وجود دارد. قبلا ارتباط بین ابتلا به عفونت مزمن کلامیدیا پنومونیه و ایجاد آترواسکلروز نشان داده شده است. این مطالعه با هدف تعیین وجود ارتباط بین پاتوژنز و زمان وقوع پره اکلامپسی و عفونت مزمن با کلامیدیا پنومونیه انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی روی 88 زن با نتیجه طبیعی بارداری، 72 زن مبتلا به پره اکلامپسی دیررس و 16 زن مبتلا به پره اکلامپسی زودرس طی سال های 83 و 84 در شهر زاهدان انجام شد. در کلیه افراد وضعیت سرم افراد برای وجود IgG علیه کلامیدیا پنومونیه و تیتر آن با روش الایزا تعیین شد. سپس اطلاعات مربوط به مشخصات دموگرافیک و وضعیت آنتی بادی در نرم افزار SPSS وارد و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقدار 0.05>p از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
نتایج نشان داد که بین سه گروه از نظر وجود آنتی بادی علیه کلامیدیا پنومونیه تفاوتی وجود نداشت. به عبارت دیگر بین هر دو گروه از مبتلایان به پره اکلامپسی زودرس و دیررس، مبتلایان به پره اکلامپسی زودرس و گروه شاهد و مبتلایان به پره اکلامپسی دیررس و گروه شاهد از نظر سروپازتیویتی تفاوت معنی داری نداشت. اما معلوم شد که از نظر تیتر آنتی بادی IgG علیه کلامیدیا پنومونیه بین سه گروه (0.0001>p) و بین هر دو گروه مبتلایان به پره اکلامپسی زودرس و دیررس و مبتلایان به پره اکلامپسی زودرس و گروه شاهد (0.0001>p) تفاوت معنی داری وجود داشت؛ ولی بین گروه مبتلایان به پره اکلامپسی دیررس و گروه شاهد تفاوتی موجود نبود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که عفونت مزمن با کلامیدیا پنومونیه می تواند با پره اکلامپسی زودرس در ارتباط باشد. این بررسی می تواند پشتوانه ای جهت یافتن ارتباط پره اکلامپسی و آترواسکلروز بعدی باشد. لذا پیشنهاد می شود احتمال استفاده از ماکرولیدها به عنوان جزیی از برنامه های پیشگیری در افراد در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
375
لینک کوتاه:
magiran.com/p415880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!