مقایسه بقا و تکوین فولیکول های پره آنترال جدا شده از تخمدان انجماد شیشه ای شده موش سوری با تخمدان تازه در محیط کشت

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از روش های نگهداری بافت تخمدانی به منظور حفظ قدرت باروری، انجماد شیشه ای است که روشی ساده و فوق سریع است. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی رشد و بقای فولیکول های پره آنترال جدا شده از تخمدان انجماد شیشه ای شده موش سوری در محیط کشت و مقایسه آن با تخمدان تازه بود.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش تجربی بر روی 20 موش ماده سوری 14روزه، نژاد NMRI انجام شد. یک تخمدان به روش انجماد شیشه ای با استفاده از ضد یخ اتیلن گلیکول، فایکول و ساکارز (EGFS40)، منجمد و پس از یک هفته نگهداری در نیتروژن مایع، با روش سریع و با به کارگیری غلظت های نزولی ساکارز ذوب و شستشو شد. تخمدان دیگر به عنوان گروه شاهد تازه در نظر گرفته شد. فولیکول های پره آنترال با قطر 130-100 میکرون به روش مکانیکی از گروه تخمدان انجمادی و همچنین گروه شاهد تازه جدا و سپس به مدت 10 روز کشت داده شدند. محیط مورد استفاده a-MEM حاوی 5% FBS، rFSH 100 mIU/ml، ITS یک درصد، mrEGF 20 ng/ml و آنتی بیوتیک پنی سیلین 100IU/ml و استرپتومایسین 100μg/ml بود. قطر فولیکول ها با آزمون t و میزان بقا و تشکیل حفره آنتروم با آزمون c2 مورد مقایسه قرار گرفتند.
نتایج
فولیکول های پره آنترال جدا شده از تخمدان منجمد ذوب شده مشابه گروه تازه در محیط کشت زنده مانده و رشد کردند. میزان بقای فولیکول ها در روز ششم کشت در گروه انجمادی 72.1% و در گروه تازه 78.6% بود. در روز دهم کشت این اعداد به ترتیب 66.9% و 72.6% بود. تشکیل حفره آنتروم در فولیکول های زنده گروه انجمادی و گروه تازه 37.6% و 43.5% در روز دهم کشت مشاهده شد. میانگین قطر فولیکول ها در گروه تازه و گروه انجمادی در روز دوم کشت به ترتیب 11.23±158.11 و 8.35±155.48 و در روز چهارم کشت 9.87±201.56 و 8.46±193.42 بود. بین دو گروه در هیچ کدام از متغیرهای مورد بررسی، اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد که فولیکول های پره آنترال جدا شده از تخمدان انجماد شیشه ای شده می توانند مشابه تخمدان تازه در محیط کشت زنده باقی مانده، رشد کرده و تشکیل حفره آنتروم دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p421743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!