بررسی موارد اقدام به خودکشی در کودکان بستری در بخش اطفال بیمارستان لقمان حکیم

پیام:
چکیده:
هدف
پدیده خودکشی در کودکان متفاوت با سایر سنین است. اگرچه عوامل مختلفی در بروز آن دخیل است اما اطلاعات موجود در این زمینه محدود می باشد. این مطالعه به بررسی موارد خودکشی در گروه سنی زیر 14 سال و عوامل مرتبط با آن در بیمارستان لقمان حکیم می پردازد.
روش مطالعه
از میان 176 کودک 8 تا 13 سال که به علت مسمومیت طی سال های 1381 تا 1383 در بیمارستان لقمان حکیم بستری شده بودند، 111 مورد که اقدام به خودکشی آنها تایید شده بود وارد مطالعه شدند. فراوانی جنس و سن، محل زندگی، نوع داروی مورد استفاده و نحوه دسترسی به آن، زمان و مکان اقدام به خودکشی، سابقه بیماری روانی و جسمی در کودک و خانواده و اطلاعات مشاوره روان پزشکی استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 111 کودک مورد بررسی 59 پسر و 52 دختر بودند. مسمومیت در کودکان مورد بررسی در 63% موارد عمدی بود. فراوانی اقدام به خودکشی در پسرها کمی بیشتر بود. بیشترین موارد خودکشی مربوط به گروه سنی 12 تا 13 سال (49.6%) بود و اکثر موارد از مناطق جنوب و اطراف تهران (57.4%) بودند. زمستان شایع ترین فصل (35.6%) و مکان اقدام به خودکشی در اغلب موارد منزل (95.5%) بود. بیماران به ترتیب از داروی بنزودیازپین (19.3%)، ضدافسردگی (14%) و ضد تشنج (12%) استفاده کرده بودند که در 92.8% موارد داروها در دسترس شان بوده است. سابقه خودکشی در 13 نفر وجود داشت و در 47% موارد بیماران زمینه اختلال روانی داشتند.
نتیجه گیری
در این مطالعه اقدام به خودکشی شایع ترین علت مسمومیت در کودکان 8 تا 13 ساله بود و عوامل اقتصادی، مشکلات روانی و دسترسی به داروهای خطرناک در بروز آن اثر داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
337
لینک کوتاه:
magiran.com/p427193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!