بررسی تاثیرتنظیم کننده های رشد گیاهی و شیرنارگیل بر تولید و رشد کالوس نارون چینی

پیام:
چکیده:
یکی از روش های مهم جهت تولید انبوه کالوس، استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی می باشد. هدف از اجرای این تحقیق تولید کالوس از گونه مقاوم نارون چینی (Ulmus parvifolia Jacq.) با کاربرد شیر نارگیل بود. در این بررسی، سر شاخه ها و شاخه های دارای جوانه ی درختان سالم، پس از ضدعفونی سطحی ریز نمونه ها، برروی محیط کشت جامد موراشیگ و اسکوگ ((MSو گامبورگ (B5) کشت داده شدند. اثر ترکیبات مختلف و شیر نارگیل در این دو محیط برروی رشد کال ها مورد مقایسه قرار گرفت. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 14 تیمار در 3 تکرار در شرایط آزمایشگاه انجام شد. فاکتورها شامل 2 محیط پایهMS و B5که حاوی ترکیبات مختلف شیر نارگیل، شیر نارگیل با 2 و 4- دی کلروفنوکسی استیک اسید (D-4،2)، بنزیل آمینوپورین (BAP)، کینتین (Kin)، (D-4،2)، نفتالین استیک اسید (NAA) و از محیط MS و B5بدون هورون به عنوان شاهد استفاده شده است. نتایج نشان داد که کاربرد شیرنارگیل در محیط کشت جامد موراشیگ و اسکوگ به طور معنی داری باعث افزایش وزن کالوس (37/2 گرم) پس از 35 روز نگهداری گردید در حالی که بین تیمارهای مختلف در محیط کشت گامبورگ تفاوت معنی داری در سطح 5 درصد دیده نشد. افزایش وزن کالوس در محیط کشت موراشیگ و اسکوگ واجد شیرنارگیل در مقایسه با سایر تیمارهای بدون شیرنارگیل بیش از 7/31 درصد بود. خصوصیات ظاهری کالوس در محیط واجد شیرنارگیل شامل، بافت سلولی زردرنگ، سخت و به هم پیوسته بود. در تیمارهایی که هورمون D-2، 4 به تنهایی اضافه گردید، کاهش وزن چشمگیری در کال ها مشاهده شد. این بررسی، اولین پژوهشی است که برروی این گونه در ایران و آسیا انجام شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p452377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!