آیا کمبود ویتامین D در کودکان 6 ساله شهر اصفهان شایع است؟

پیام:
چکیده:
وضعیت ویتامین D در کشورهای مختلف به دلیل عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، آلودگی هوا، میزان دریافت نور آفتاب، پوشش فرد، طول و عرض جغرافیایی محل زندگی، فصل و طول مدت روز بسیار متفاوت است. در کشورهای آسیایی، کمبود ویتامین D شیوع بالایی داشته است. به دلیل مشخص نبودن وضعیت کودکان ایران، مطالعه حاضر به بررسی وضعیت ویتامین D در کودکان سالم 7-6 ساله شهر اصفهان و نیز بررسی میزان ویتامین دریافتی این گروه، از راه تماس با آفتاب و رژیم غذایی، پرداخت.
روش ها
این مطالعه مقطعی در تابستان سال 1385 روی 513 کودک سالم 7-6 ساله شهر اصفهان انجام شد. میزان ویتامین D از راه مواد غذایی و میزان تماس با نور آفتاب با استفاده از پرسشنامه های تکمیل شده توسط والدین محاسبه شد. میزان 25 هیدروکسی ویتامین D و هورمون پاراتیرویید (PTH) سرم نیز اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های t-student، مجذور کای و همبستگی (پیرسون) رگرسیون چندگانه آنالیز شد. مقادیر ویتامین D کم تر از ng/ml 20 و 10 به ترتیب به عنوان کمبود خفیف و شدید در نظر گرفته شد. به دلیل عدم وجود تعریف یکسان برای سطح کمبود ویتامین D در جمعیت های مختلف، به وسیله ی منحنی ROC نقطه cut-off برای جمعیت مورد بررسی محاسبه شد.
یافته ها
نقطه cut-off معادل ng/ml 33 محاسبه شد. در 3% افراد کمبود خفیف ویتامین D دیده شد و سطح ویتامین Dدر 26% افراد مورد مطالعه کم تر از ng/ml33 بود. میانگین میزان مواجهه با آفتاب 29±44 دقیقه در روز (29/4±180) و میزان تماس کودک با آفتاب و نیز میزان دریافت ویتامین D از راه غذا بر سطح 25 هیدروکسی ویتامین D سرم موثر بود (به ترتیب 28/0=ß، 001/0>p و 13/0=ß، 002/0>p).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر تاییدکننده مطالعات پیشین در نوجوانان و بزرگسالان ایرانی و نشان دهنده وضعیت نامطلوب ویتامین D کودکان بود و با توجه به زمان آن (ماه های با تابش کافی نور آفتاب)، پیشنهاد می شود بررسی بیشتر برای یافتن علل کمبود ویتامین D و پیشگیری و درمان آن با مکمل های ویتامینی انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p459828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!