تاثیر تراکم بوته و آرایش فضایی کانوپی ذرت بر شاخص های رشد علف هرز تاج خروس ریشه قرمز

چکیده:
• علی رضا ید وی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج • امیر قلاوند، د انشیار گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مد رس• مجید آقا علیخانی، استاد یار گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مد رس • اسکند ر زند، استاد یار مؤسسه آفات و بیماری های گیاهی تهران• سیف الله فلاح، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد • سیف الله فلاح، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد [email protected] Email:چکید هبه منظور بررسی تاثیر تراکم بوته و الگوی فضایی کانوپی ذرت (.Zea mays L) بر روند رشد و شاخص های فیزیولوژیک علف هرز تاج خروس ریشه قرمز (.Amaranthus retroflexus L) در سال زراعی 1383 آزمایشی به صورت فاکتوریل اسپلیت در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در اصفهان اجرا شد. در این تحقیق فاکتوریل تراکم ذرت با دو سطح (74 و 111 هزار بوته در هکتار) و الگوی کاشت ذرت با سه سطح (تک رد یفه، دو رد یفه روبرو و دو رد یفه زیگزاک روی هر پشته) به عنوان عامل اصلی و تراکم تاج خروس با چهار سطح(0، 4، 8 و 12 بوته در متر طولی رد یف) به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شد. علاوه بر این در هر بلوک 3 کرت آزمایشی کشت خالص تاج خروس (با تراکم 4، 8 و 12 بوته در متر رد یف) به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. به منظور اندازه گیری روند تجمع وزن خشک و سطح برگ علف هرز، نمونه برد اری تخریبی از 29 روز پس از سبز شدن ذرت آغاز و هر 14 روز یکبار انجام شد و با برازش بهترین مدل های رگرسیونی بر روی داده های اندازه گیری شد ه، منحنی شاخص های رشد تاج خروس تعیین شد. نتایج حاکی از کاهش شاخص سطح برگ، تجمع ماده خشک و سرعت رشد علف هرز تاج خروس در حضور ذرت بود. با افزایش تراکم ذرت کاهش بیشتری در این صفات ایجاد شد. به طوری که در بالاترین تراکم تاج خروس(12 بوته در متر رد یف) افزایش تراکم ذرت به ترتیب 2 / 26، 16 و 7 / 19 درصد افت بیشتر در سطح برگ، ماده خشک و سرعت رشد تاج خروس ایجاد کرد. الگوی کاشت دو رد یفه ذرت نیز نسبت به الگوی کاشت تک رد یفه آن سبب نقصان بیشتری در این صفات گردید که در این میان تاثیر کاشت دو رد یفه زیگزاک بیشتر از دو رد یفه روبرو بود، به طوری که در بالاترین تراکم تاج خروس، آرایش کاشت دو رد یفه زیگزاک نسبت به دو رد یفه روبرو به ترتیب 9 / 7، 1 / 4 و 1 / 6 درصد، نقصان بیشتر در شاخص سطح برگ، تجمع ماده خشک و سرعت رشد تاج خروس ایجاد کرد. در مجموع نتایج این آزمایش نشان د اد که تاثیر الگوهای کاشت ذرت بر شاخص های رشد تاج خروس کمتر از تاثیر تراکم ذرت می باشد. به این ترتیب با ترویج کشت دو رد یفه ذرت و به کارگیری تراکم های بالاتر می توان بد ون کاربرد علفکش های شیمیایی و از طریق تقویت توان رقابتی گیاه زراعی، شاخص های رشد تاج خروس را تضعیف نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.