بررسی فصلی آفلاتوکسین M1 در شیر خام 15 کارخانه شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

پیام:
چکیده:

مهرداد تاج کریمی، استاد یار شرکت صنایع شیر ایران سید سهیل قائم مقامی، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی عباسعلی مطلبی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات شیلات ایرانحسین پور سلطانی، احمد صلاح نژاد و فریبرز شجاعی، کارشناسان آزمایشگاه مرجعان خاتم چکید هآفلاتوکسین ها متابولیت های ثانویه قارچی با قابلیت های سرطا ن زایی، ناقص الخلقه زایی به ویژه از طریق تاثیر بر روی ژن سرکوبگرP53 1 می باشند. از این گروه از سموم، آفلاتوکسین B1 از طریق آلود گی خوراک دام به برخی از انواع گونه های قارچ آسپرژیلوس2 که مهمترین آن ها گونه های فلاووس3 و پارازیتیکوس4 می باشند، می توانند به آفلاتوکسین M1 تبد یل شده و به مصرف کنند گان منتقل گردد. در این بررسی که در مد ت یکسال اجرا شده است تعد اد 319 واحد نمونه ای از شیر در 15 کارخانه تحت پوشش شرکت پگاه در سراسر کشور در دو فصل زمستان و تابستان با استفاده روش نمونه گیری اخذ گردید. برای اندازه گیری آفلاتوکسین M1 از ستون ایمونوافینیتی HPLC استفاده گردید. 54% از نمونه ها آلوده تشخیص داده شد ند و میانگین نمونه ها برابر با ppbو 0564/0 و میانه آن برابر با ppbو 0170/0 بود هاست. انحراف معیار نمونه 1368/ 0 و واریانس آن 0187/0 بود. آلود گی بیش از 44 درصد از نمونه ها کمتر از ppbو 01/0 و در حدود 77 درصد از نمونه ها کمتر از ppbو 05/0 بودند. بر اساس تحلیل آماری، میزان آلود گی د امد اری های صنعتی و مراکز جمع آوری با یکد یگر برابر بودند. عوامل فصل و محل کارخانه در میزان آلود گی تاثیر مستقیم د اشتند و عامل نوع د امد اری (مراکز جمع آوری یا د امد اری صنعتی) به صورت غیر مستقیم و از طریق اثر متقابل با عامل فصل در میزان آلود گی اثر می گذارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p471980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!