تولید پروتئین تک یاخته از نشاسته خام به روش کشت ناپیوسته تغذیه شوند ه با استفاده از کشت توام مخمر aeriusوCryptococcus و Saccharomyces cerevisiae

پیام:
چکیده:

ایرج نحوی و رسول شفیعی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم، گروه زیست شناسی، بخش میکروبیولوژی چکید هامروزه پساب های حاوی نشاسته خام از جمله منابع آلوده کننده محیط زیست در کشورهای د رحال توسعه بود ه و با توجه به ارزش صنعتی و غذایی نشاسته و توسعه صنایع مرتبط با آن، نیاز به تصفیه و بهینه سازی این پساب ها روز به روز بیشتر احساس می گردد. در این تحقیق پس از جد اسازی و شناسایی یک گونه مخمری مولد آمیلاز موسوم به C. aerius که قاد ر به مصرف نشاسته محلول و خام است تولید پروتئین تک یاخته با سه الگوی مختلف کشت ناپیوسته تغذیه شوند ه در فرمانتورهای آزمایشگاهی به حجم نهایی 7 لیترمورد بررسی قرار گرفت. در الگوی اول یعنی کشت خالص مخمر C. aerius برروی نشاسته خام گندم، نسبت به الگوی دوم یعنی کشت توام و همزمان مخمر C. aerius با مخمر S. cerevisiae برروی نشاسته خام گندم، میزان بیوماس تولید شده و متعاقب آن میزان پروتئین خام سلولی تولید شده در واحد حجم کاهش چشمگیری د ارد. در الگوی کشت سوم که به نحوی نمونه تغییر یافته از الگوی دوم است، به د لیل عدم مصرف کامل قند های حاصل از تجزیه نشاسته میزان کاهش BOD5 قابل توجه نمی باشد. در نهایت مشخص گردید که با استفاده از الگوی دوم می توان علاوه بر کاهش BOD5پساب به میزان (95-85% نسبت به پساب اولیه) به توده سلولی با w/wو2/ 40% پروتئین خام دست یافت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p472003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!