الگوی مفهومی اندازه گیری عملکرد برنامه ریزی منابع سازمانی مطالعه موردی: مجتمع پرورش و تولید فرآورده های مرغ گوشتی زربال

پیام:
چکیده:

سازمان های تولید ی سیستم های پیچید های هستند که تعامل بین عملکرد های فروش، توزیع، تولید، مواد اولیه، مالی، منابع انسانی و نگهد اری باید در جهت هدف عمومی سازمان طوری مدیریت گرد ند که تحویل محصولات تولید ی به مشتری دارای حد اکثر ارزش با قیمت بهینه باشد. اگرچه اکثر این سازمان ها دارای ساختار تابعی1 هستند ولی هر یک از عملکرد ها/ بخش های در حال کار صرف نظر از اهداف سازمانی دارای اهداف خاص خود نیز می باشند. این موضوع در هر بخش وقتی بحرانی می شود که برای جریان اطلاعات توسط هر یک از عملکرد ها محد ود یت ایجاد شود و حتی وقتی سایر عملکرد ها می خواهند از کل جریان اطلاعی حاصل نمایند، این امکان بوجود نمی آید. این موارد سازمان ها را به سمت استفاده از سیستم های یکپارچه مانند برنامه ریزی منابع سازمانی2(ERP) هد ایت می کند که یک سیستم به هم پیوسته، سازگار و یکپارچه می باشد. این سیستم قابلیت جمع آوری، طبقه بند ی، ذخیره سازی و توزیع اطلاعات کل سازمان را با حد اقل داده های تکراری د ارا می باشد. به منظور ارزیابی عملکرد یک سازمان که از سیستم ERP و یا سیستم های جامع یکپارچه3 مانند سیستم های اطلاعات مدیریت4 (MIS)، مدیریت ارتباط با مشتریان5(CRM) و زنجیره تامین کنند گان6(SCM) استفاده می نماید نیاز به راهکار یا مد لی است که توانایی ارزیابی و اندازه گیری عملکرد سازمان را داشته باشد و براساس نتایج حاصل، بهبود مستمر امکان پذیر باشد. . بنابراین هدف این مقاله ارایه الگویی برای ارزیابی و اندازه گیری عملکرد سازمان هایی است که از سیستم های یکپارچه و ERP استفاده می کنند. تاکنون مدل های متنوعی برای اندازه گیری عملکرد سازمان توسط محققین مختلف ارایه شده است ولی بیشتر تحقیقات انجام شده فقط بخشی از سیستم را ارزیابی می کند. یعنی به موضوعاتی نظیر اندازه گیری رضایت مشتری، ارتباط با فروشند گان مواد، کارایی فروش و کیفیت محصولات تولید ی توجه داشته یا از جنبه مالی به اندازه گیری و استخراج شاخص های مالی حاکم بر صنعت توجه شده است. مدل های رایج اندازه گیری عملکرد معمولا از طریق اندازه گیری نتایج 7 حوزه عملیاتی (اثربخشی، کارایی، بهره وری، کیفیت، سود آوری، فرایند و قابلیت اطمینان) به بررسی عملکرد سازمان می پرد ازند. در این تحقیق مدل توسعه داده شده ضمن برخورد اری از انعطاف علاوه بر 7 حوزه رایج 6 حوزه دیگر از قبیل قابلیت انعطاف، به موقع بود ن، مسئولیت اجتماعی(سلامتی)، یادگیری و رشد، سطح استفاده از فناوری اطلاعات و شرایط زند گی کارکنان را مد نظر قرار داده است. لازم به ذکر است که در هر سازمان، حوزه ها با توجه به نیازمند ی های ابعاد سه گانه مدیریتی، عملیاتی و اطلاعاتی تعریف و برای هر حوزه معیارهای مربوطه و قابل اندازه گیری نیز مشخص می گرد ند. بخش اول و دوم مقاله مروری بر تاریخچه ERP، روند تکاملی آن و مبانی نظری اندازه گیری خواهد داشت. روش تحقیق در بخش سوم مطرح شده است. اندازه گیری عملکرد و ویژگی های مدل های اندازه گیری عملکرد در بخش چهارم بحث شده است. بخش پنجم اختصاص به مقایسه مدل های اندازه گیری و معرفی معیارهای انتخاب یک مدل مناسب اندازه گیری داده شده است. ساختار کلی مدل پیشنهاد ی برای اندازه گیری عملکرد یک سازمان، الگوریتم توسعه مدل و نتایج حاصل از مطالعات میدانی و مورد ی در بخش ششم و هفتم ارایه شده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p472036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!