بررسی کشتارگاهی وجود اجسام خارجی در گوسفند

پیام:
چکیده:
سعید بکایی، گروه آموزشی بهداشت و صنایع مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهرانعلیرضا قدردان مشهدی، گروه آموزشی علوم د رمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهوازمجید صالحی، د انش آموخته د کترای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارلاله شریفی، مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانچکید ه هدف از این بررسی تعیین میزان شیوع اجسام خارجی در پیش معد ه های گوسفند ان، انواع، تعد اد، محل استقرار، فرورفتگی یا آزاد بود ن آنها بود هاست که به کمک یک بررسی مقطعی انجام پذیرفت.تعد اد 435 د ستگاه گوارش گوسفند های کشتار شده در کشتارگاه دام شهرستان تربت حید ریه مورد معاینه و بازرسی قرار گرفت. بد ین ترتیب که قبل ازکشتار گوسفند ان جنس و سن آنها با توجه به فرمول د ند انی ثبت شده و پس از کشتار و پیش از خارج کردن امعا و احشا وجود و عدم وجود چسبند گی بین نگاری و اعضای مجاور بررسی گردید. سپس وضعیت آبستنی و وضعیت شکمبه و نگاری از نظر وجود اجسام خارجی، تعد اد و نوع آنها و وضعیت فرورفتن آن در داخل و د یواره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بد ست آمده به کمک آزمون مربع کای و آنالیزواریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت. نتایج حاصل از مطالعه نشان د اد که 3/ 51% دام ها فاقد هرگونه جسم خارجی، 4/ 44% فقط دارای جسم خارجی غیر فلزی و 9/ 0% فقط دارای جسم خارجی فلزی بودند و 4/ 3% ازگوسفند ان هم دارای جسم خارجی فلزی و هم دارای جسم خارجی غیر فلزی بود ه و از نظر نوع، پلاستیک و پارچه با 92% فراوانی شایع ترین اجسام خارجی بودند. اختلاف معنی د اری از نظر تعد اد اجسام خارجی با سن (6464/ 0= P)، جنس (7325/ 0= p) و وضعیت آبستنی (2442/ 0= P) مشاهده نشد. د رپایان اینگونه نتیجه گیری شد که شیوع اجسام خارجی در پیش معد ه های 7/ 48 درصد از دام های تحت بررسی بیانگر شرایط اقلیمی در شهرستان تربت حید ریه و سایر نقاط ایران است که منبع اصلی غذای دام ها در طول سال عمد تا مراتع می باشند که با توجه به خشکسالی های اخیر ایران قاد ر به تامین نیازهای غذایی دام ها نبود هاند و حیوانات به واسطه گرسنگی یا به د لیل بروز پیکا ناچار به بلع اجسام خارجی شده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
166
لینک کوتاه:
magiran.com/p472039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!